Is het legaal om via derden te belastingvrij te schenken, en daardoor meer te kunnen geven?

Stel:
Ik schenk een neef belastingvrij Eur 2500 (de vrijstelling in 2024 is Eur 2658).
Vervolgens schenk ik mijn buurman ook Eur 2500, en de buurman maakt dat bedrag weer over naar mijn neef.

Dan heb ik effectief Eur 5000 belastingvrij geschonken aan mijn neef. Ik denk dat zoiets niet mag. Maar mijn vraag is: waarom niet? Theoretisch klinkt het mogelijk.
* excuus voor de taalfout in de titel, erg storend, ik kon het helaas niet meer wijzigen

5 uur geleden

Geef als eerste antwoord