Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het legaal om via derden belastingvrij te schenken, en daardoor meer te kunnen geven?

Stel:
Ik schenk een neef belastingvrij Eur 2500 (de vrijstelling in 2024 is Eur 2658).
Vervolgens schenk ik mijn buurman ook Eur 2500, en de buurman maakt dat bedrag weer over naar mijn neef.

Dan heb ik effectief Eur 5000 belastingvrij geschonken aan mijn neef. Ik denk dat zoiets niet mag. Maar mijn vraag is: waarom niet? Theoretisch klinkt het mogelijk.

een maand geleden
2.3K
Ikhebgeenidee
een maand geleden
Je schenking aan de buurman is in mijn ogen geen schenking. Hij krijgt het alleen als tussenstap om belasting te ontwijken.
ronron1212
een maand geleden
Het staat derde vrij om met dat bedrag te doen wat hij of zij wil dus ik zie het probleem niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt natuurlijk ook op 31 december en de volgende dag op 1 januari schenken . Je bereikt dan bijna hetzelfde. Maar goed als je niet kunt wachten lijkt het erop dat jouw opzet niet gaat slagen.
Eigenlijk is de schenking van jou aan de buurman geen schenking. Immers ik ga ervan uit dat hij die 2.500 die hij krijgt van jou onder de last om datzelfde bedrag aan je neef te betalen. De buurman krijgt dan eigenlijk geen schenking dus omdat hij niet wordt verrijkt. Hiernaast lijkt jouw opzet niet te kunnen slagen omdat de schenking via de buurman als een derdenbeding wordt gezien zodat het totale bedrag van 5.000 als van jou afkomstig gezien wordt. Hiernaast zou ook nog bestrijding met fraus legis kunnen. Echter in een vergelijkbare zaak oordeelde de rechtbank dat er sprake is van een derdenbeding. De rechtbank oordeelde igv kruislings schenken:
"Met de Belastingdienst is de rechtbank van mening dat dat ertoe leidt dat sprake is van een verkrijging van de zakenrelatie krachtens een derdenbeding. Dat betekent dat de zakenrelatie weliswaar ‘heeft betaald’, maar dat de schenking wordt geacht te zijn gedaan door de moeder zelf. Dat maakt de totale schenkwaarde voor het kind € 200.000. Terecht is daarbij slechts eenmaal de verhoogde vrijstelling voor de eigen woning (jubelton) toegepast."

Die beredenering zou analoog in jou casus toegepast kunnen worden. Dus dat gaat niet lukken en zou je bijv. een half jaartje moeten wachten....
(Lees meer...)
een maand geleden
ronron1212
een maand geleden
Het staat derde vrij om met dat bedrag te doen wat hij of zij wil dus ik zie het probleem niet.
erotisi
een maand geleden
Als het de buurman toch vrij zou zijn om met die 2500 euro te doen wat hij wilt, zou je hem dat bedrag wel schenken dan?
ronron1212
een maand geleden
Ja dat ligt er aan hoe veel je hem vertrouwd toch
LeonardN
een maand geleden
@erotisi
Je doet nu of de belastingdienst aan kan voelen wat er speelt. Bij bedragen van 100.000 van een familiar ongerelateerd en als er kruiselings geschonken wordt is het snel duidelijk, en bij zo'n bedrag zal men wel onderzoek gaan doen.

In mijn optiek zal de opzet slagen (zolang de buurman meespeelt), zonder dat er een haan naar kraait. Niet dat dat het legaal maakt. Met de december januari truc lukt het overigens niet. Immers dan kan je maar ~2500 p/j wegsluizen. Met de methode die de vrager denkt te hebben 5000 p/j. Enkel als het om een eenmalige som van 5000 zou gaan heeft dit effect idd. ronron1212
"Ja dat ligt er aan hoe veel je hem vertrouwd toch"
Nee
Of je schenkt het hem echt. En dan is er geen vertrouwen nodig, hij mag er dan mee doen wat ie wil en de kans dat hij het aan een neef van de vrager geeft is natuurlijk kans ongeveer 0. Wamt waarom zij hij een schenking weggeven?
OF hij krijgt het met een opdracht, en dan is er geen situatie meer van schenken en geen sprake meer van "vrij zijn wat hij ermee doet" .
Als je boos bent als de buurman de 2500 in zn zak steekt was de inzet nooit echt een schenking. En daar zit sowieso ook de zwakke schakel van deze methode.
Ik ga er vanuit dat het best lukt, en dat de belasting niets zal merken in het grootste geval. Maar je kan nooit voorkomen dat je er 2500 euro armer van wordt. Daarnaast, als je iets van een contractje op gaat stellen wordt nl. helemaal duidelijk wat er aan de hand is. Laat ik het anders zeggen. Zou je nadat het gelukt is, de belastingdienst bellen en aangeven hoe je dit gespeeld hebt? (dus als de neef 5000 euro op zn bankrekening heeft) Of hou je het liever stil?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding