Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om zzp naast vaste baan te doen?

Hallo, ik heb een vaste baan bij een bedrijf. Maar doe ernaast nog schoonmaak werk. Nu willen de mensen waar ik schoonmaak mij in dienst nemen ivm de kosten die ze maken. Nu mag ik van mijn bedrijf in overleg wel eventueel een 2e baan maar stel dat ik dat zou doen, wat hou ik daar dan van over? Is het nog wel interessant om dat dan erbij te doen? Hoop dat het verhaal
Een beetje duidelijk is zo.

een maand geleden
1.9K
ronron1212
een maand geleden
Wat je overhoud is afhankelijk hoeveel je bij elkaar gaat verdienen de belasting wordt in schijven geheven van tot zoveel en dat daarvandaan weer tot. elke schijf heeft weer een hoger percentage.
ronron1212
een maand geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/
tinus1969
een maand geleden
Wat je voor precies/waarmaak je je precies zorgen om? Je schrijft ‘ik doe ernaast nog schoonmaak werk‘, dus dat doe je blijkbaar al? Of is dat onbetaald?
fremar
een maand geleden
https://www.kvk.nl/starten/beginnen-als-zzp-er-naast-loondienst-een-stappenplan/
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 ik begrijp werkelijk die onbegrijpelijke reactie van jouw niet wat heeft die met de vraag te maken. deze zin is helemaal onbegrjpelijk Wat je voor precies/waarmaak je je precies zorgen om?
tinus1969
een maand geleden
Correctie: Wat is je vraag precies/waar maak je je precies zorgen om?
tinus1969
een maand geleden
Weet je ronron, IK begreep de vraag van de vraagsteller niet goed. Dus vroeg ik om verduidelijking.
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 met een onbegrijpelijke onleesbare tekst
crispy
een maand geleden
Als ik het goed begrijp werkte je eerst zwart als schoonmaker, en nu wil het schoonmaakbedrijf je in dienst nemen waardoor je belasting moet betalen.
Wel, heel simpel: omdat je belasting moet betalen hou je netto minder over. En omdat je 2 banen naast elkaar hebt, betaal je relatief veel belasting over je tweede baan want dat is inkomen dat bovenop je andere inkomen wordt geteld.
Of dat het waard is weet ik niet.
Inekez1
een maand geleden
@Bloodhunt36, je verhaal is nog niet duidelijk. Een goed antwoord is nu niet te geven. Wel wat algemene informatie waar je misschien wat aan hebt. Je inkomstenbelasting wordt berekend over je totale jaarinkomen. Of je per maand 2500 euro verdient bij 1 werkgever, of 1500 bij de ene en 1000 bij de andere maakt voor de totale belastingen niet uit. Je kunt echter maar bij 1 werkgever loonheffingskorting laten toepassen, waardoor het lijkt of je bij de ene inkomstenbron meer belasting betaalt dan bij de andere. Na je jaarlijkse belastingaangifte wordt dat verschil gewoon weer verrekend. Je totale jaarinkomen wordt in stukjes gedeeld: er is een deel waar je geen belasting over hoeft te betalen (de loonheffingskorting), er is een deel waar je het lage tarief over betaalt en als je per jaar heel veel verdient is er ook nog een deel waar je een hoger tarief over moet afdragen. Met schoonmaakwerk zul je niet aan dat hoge tarief komen. De loonheffingskorting kan maar bij 1 werkgever worden toegepast. Maar als je bij die werkgever per jaar niet heel veel verdient kan het gebeuren dat je een stukje loonheffingskorting overhoudt die niet gebruikt wordt. Die wordt dan automatisch door de belastingdienst verrekend met het inkomen uit je andere baan als je belastingaangifte doet. Dus misschien hou je nu per maand minder over aan je schoonmaakwerk, maar krijg je achteraf van de belastingdienst geld terug. Of dat zo is en welke bedragen, is zo niet te zeggen. Dat hangt af van je inkomen bij werkgever 1 en 2.
Inekez1
een maand geleden
Als je maar 1 opdrachtgever hebt voor je schoonmaakwerk, dan kun je geen zzp worden. Je bent dan schijnzelfstandige en dat mag niet. Daar wordt steeds meer op gecontroleerd. Je mag wel voor jezelf werken zonder als ondernemer ingeschreven te staan. Dan moet je je inkomsten opgeven als Resultaat uit overige werkzaamheden en daar achteraf zelf belasting over betalen. Je kunt waarschijnlijk wel gebruikmaken van de regeling Dienstverlening aan huis. Dat mag als je minder dan 4 verschillende dagen per week bij dezelfde opdrachtgever werkt. Het aantal uren per dag of per week maakt niet uit, het gaat alleen om het aantal verschillende dagen per week. Met die regeling ben je wel in loondienst bij de opdrachtgever waar je schoonmaakt, maar het is (voor de opdrachtgever) een veel gunstigere regeling dan een gewoon loondienstcontract en het is voor jou een veel gunstigere regeling dan freelance werken. Je krijgt namelijk doorbetaald bij ziekte (max 6 weken) en vakantie (max 4 weken). Je bent niet verzekerd voor langdurige ziekte, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid en je bouwt geen pensioen op in deze regeling. Als freelancer is dat ook allemaal niet geregeld dus daar zit voor jou geen verschil. Werk je wel 4 of meer dagen per week bij dezelfde opdrachtgever, dan moet je een gewoon loondienstcontract krijgen en ben je wel verzekerd voor bovenstaande zaken. Je opdrachtgever moet dan premies afdragen en voor hem/haar is het dus een duurdere constructie. Belastingtechnisch hoeft het geen verschil te maken voor jou. Als freelancer krijg je inkomsten waar je zelf nog belasting over moet betalen. In loondienst is er al belasting afgedragen en in jouw geval is dat misschien wel teveel en krijg je achteraf van de belastingdienst een deel terug. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/ik-doe-huishoudelijk-werk-voor-iemand.-wat-kan-ik-afspreken
Inekez1
een maand geleden
Of het voor jou financieel handig is om een tweede baan erbij te doen, is zo niet te zeggen. Je hoeft natuurlijk nooit meer belasting te betalen dan wat je verdient, dus je houdt er sowieso altijd iets aan over. Gemiddeld hou je ongeveer 60 procent over van je bruto loon. Als je huurtoeslag en zorgtoeslag ontvangt, dan kan het zijn dat dat wordt vermindert als je meer gaat verdienen. Op toeslagen.nl kun je een proefberekening maken om te kijken wat het effect op je toeslagen is van een hoger inkomen. Als je totale inkomen uit beide banen niet te hoog is, zal het geen verschil maken. Heb je nu een laag inkomen en krijg je extra toeslagen of andere gunstige regelingen bij je gemeente, dan kan het zijn dat die dan vervallen. Ook dan hou je per saldo altijd wel iets over aan je werk, maar of het dan nog de moeite waard is om die uren te werken moet je zelf afwegen. Zit je eenmaal boven de grens dat je voor allerlei toeslagen in aanmerking komt, dan maakt het niet meer uit en is elk gewerkt uur gewoon extra inkomen.
Bloodhunt36
een maand geleden
Bedankt voor alle duidelijke antwoorden.de mails kwamen in ongewenst vandaar de late reactie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding