Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe rondt de Belastingdienst bedrag op aanslag af?

Stel iemand heeft een belastbaar bedrag van 111 euro. Hierover wordt 32% belasting berekend. Dat is 35,52. Wordt het te betalen bedrag dan 35 of 36 euro?

3 maanden geleden
933
ronron1212
3 maanden geleden
Altijd naar beneden
tinus1969
3 maanden geleden
Klopt, altijd ‘in uw voordeel’, zie bv https://www.rendement.nl/aangifte-loonheffingen/nieuws/regels-voor-afronding-in-de-aangifte-loonheffingen.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De belastingdienst rond altijd af op hele euro's in het voordeel van de burger.
Op het moment dat je miet betalen, rond de belastingdienst af naar beneden.
Op het moment dat je geld krijgt van de belastingdienst, worden bedragen naar boven afgerond.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
erotisi
3 maanden geleden
Is dat vastgesteld in een wet of beleid zo ja welke. Maw formele bron?
Thecis
3 maanden geleden
Ik heb hier geen bron van. Dit is wat meerdere belastingadviseurs mij verteld hebben en wat ik ook in de praktijk gezien heb. In het programma van de jaarlijkse belastingaangifte stond dit overigens bij een aantal velden ook vermeld. Bij aangifte naar beneden afronden op hele euro's
HannekeJanssen
3 maanden geleden
@Erotisi: Ook ik zie dit jaarlijks bij mijn belastingaangifte....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Als programmeur bij de belastingdienst kan ik dit bevestigen. Wij ronden altijd af op hele euro's, in het voordeel van de burger.
erotisi
3 maanden geleden
@Oze dan weet je vast of dat ook ergens wettelijk is vastgesteld
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Helaas, ik ben programmeur en werk op basis van opdrachten en ontwerpen. De wettelijke verankering voor de te bouwen programma's is ergens wel aanwezig, maar voor mij niet meer zichtbaar. Die is voor mij ook niet relevant. Ik betwijfel overigens ook wel of deze afrondingsmethode wel echt wettelijk is vastgelegd. Ik kan me zo maar voorstellen dat het gewoon een practische oplossing is om lange discussies te voorkomen. Maar of dat werkelijk de reden is kan ik totaal niet onderbouwen.
Thecis
3 maanden geleden
@erotisi
Niet alles is wettelijk vast gelegd. Het zou ook kunnen dat het beleid is dat in interne documenten (protocollen of SOPs) is vast gelegd. Door deze manier van afronden in voordeel van de burger voorkom je eventuele discussies dat iemand wellicht teveel belasting betaald (bij afronden in nadeel van de burger zal je teveel betalen, maar ook hier gaat het om enkele centen per persoon).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding