Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik reis met een zakelijke auto, mag je op 2 adressen verblijven en vanuit daar naar werk zonder dat hier bijtelling komt op de km?

Weet iemand meer?
Ik woon deels bij mijn vader en deels bij mijn moeder maar sta ingeschreven bij mijn vader. Hoe zit dit met de zakelijke kms van je auto ik lease mijn auto en houd alles bij met een rittenregistratie, maar ik vertrek van bijde adressen wel gewoon naar mijn werk dus valt dat als woon-werk rit?

een jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Er staat nergens in de wet of bij de belastingdienst dat je altijd vanaf hetzelfde adres moet vertrekken en dus ook niet dat dat altijd het adres moet zijn waar je staat ingeschreven.

De informatie die de Belastingdienst vraagt voor de rittenadministratie is de volgende:

U vermeldt per rit:

de datum
de begin- en eindstand van de kilometerteller
het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
of het een privérit is of een zakelijke rit
de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

Dus als jij op verschillende dagen een verschillend vertrekadres hebt, dan vul je dus per dag een ander vertrekadres in.

Vertrek je 's morgen van adres 1, rij je eerst naar adres 2 om daar nog iets op te halen en daarna na je werk, dan zij de extra kilometers die je omrijdt privé. Je berekent dan als zakelijke kilometers de normale route van adres 1 naar werk en alleen de extra kilometers zijn privé. Dat is dus gunstiger dan wanneer je de rit van adres 1 naar adres 2 geheel als privé aanmerkt en alleen van adres 2 naar werk als zakelijk. Administratief is het meer werk, dus als het qua aantal kilometers weinig uitmaakt, zou ik toch die laatste methode toepassen.

Alle andere ritten tussen adres 1 en 2 zijn natuurlijk wel gewoon privé.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing