Inkomstenbelasting wijziging in voorraden gereed product en onderhanden werken, hoe vul ik dat in?
Ik heb een kleine sieraden onderneming waarbij ik veel sieradenonderdelen heb om sieraden mee te maken. Nu vroeg ik mij af hoe ik dit invul op mijn inkomstenbelasting. Tel ik dan alle uitgaven aan onderdelen bijelkaar op en zet dat als positief getal neer?
Als blijkt dat de belastingdienst je als ondernemer ziet: U doet aangifte inkomstenbelasting en vult daarbij uw inkomsten in als 'Winst uit onderneming'.
Er zijn voor (beginnende) ondernemers mogelijk nog aftrekposten. Check de site van de belastingdienst.
Of, als je ondernemer bent, kies voor iemand die kennis van zaken heeft en het voor je invult.
Er moet inderdaad een jaarrekening gemaakt worden. De balans van het bedrijf(je) is onderdeel van die jaarrekening en daarvoor moet je wel degelijk weten wat de voorraad is (want dat is onderdeel van je balans). Dus ik snap niet helemaal waarom aangegeven wordt dat het niet gaat over de voorraad.
Ik ben het wel helemaal met je eens dat er wellicht iemand moet helpen hiermee. Ik ben het echter ook eens met Tinus1969 dat we hier zijn om te helpen en dat mensen met kennis hier op het platform aanwezig zijn juist om hun kennis te delen. Een korte samenvatting van het proces zou hierbij helpen alsmede een verwijzing naar waar het uitgebreider staat. Niet iedereen is in staat om meteen een boekhouder in te huren (bijvoorbeeld bij een klein / opstartend bedrijfje).
Daarnaast zijn er de nodige fiscale regels, voordelen die juist voor starters gelden. Om die allemaal zelf uit te zoeken, kost erg veel tijd. Laat een specialist dat doen. Een goede verdient zichzelf terug. Financieel en/of de besparing aan tijd en ergernis.
Bij een (zeer) kleine onderneming (waar het hier alle blijk van heeft) geef je o.h.a. de omzet vanuit het bedrijf op als inkomsten uit andere bronnen. Weinigen zullen direct een BV hiervoor oprichten, maar wel een eenmanszaak. Dan heb je die balans en winst en verlies rekening wel nodig.
En als je klein bent, kan je gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling en hoef je je dus ook niet met de BTW aangifte rekening te houden. En ja, boekhouden is een vak apart. Fabrieksboekhouding met meerdere grootboeken e.d. is ook heel ingewikkeld. Maar ik gok dat dat niet nodig is voor de vraagsteller. Dan kan je af met de simpele manier (en ja, die moet wel correct zijn. Dat kan je met een paar aanwijzingen en wat zelfstudie vrij gemakkelijk doen.
Heel erg moeilijk is het nu ook weer niet. Bottomline is dus wel dat je voor het invullen van de inkomstenbelasting voor een kleine onderneming dus o.a. de balans nodig hebt.
Ik zei toch onder andere? In mijn reactie hierboven had ik de winst en verliesrekening al genoemd. Maar we zijn het er dus over eens dat je die gegevens wel degelijk nodig hebt om de inkomstenbelasting te doen omdat het valt onder de inkomsten uit andere bronnen. Dus de voorraad van de vraagsteller is dus eigenlijk wel degelijk nodig.
(ervan uitgaande dat het inderdaad een kleine(re) onderneming betreft).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.