Wat is de meest interessante formule ikv erfgenamen als je buitenlands vastgoed koopt ?
Ik ben Belgisch en mijn dochter ook. Ik wil een huis in Spanje kopen maar mijn dochter niet opzadelen met hoge successierechten enz als ik overlijd.
De mogelijkheden zijn:
1. Ik koop een huis in Spanje op mijn naam, als 2de verblijf maar blijf belastingsplichtig in België. Dan moet ik in België belasting betalen op 2de verblijf in Spanje, plus mn grondlasten etc voor mn huis in België
of
2. Ik word residentieel in Spanje (+183 dagen /jaar verblijven daar), dan moet ik daar belasting (wereldwijd vermogenstaks) betalen op mn huis in België en op dat van Spanje.
Bij overlijden zal mijn dochter dus, ingeval 1. of 2., in België en/of spanje succesierechten betalen.
Of, wat ook kan:
3. Ik koop het huis op naam van mijn dochter.
Dan moet zij geen successierechten betalen als ik sterf, maar in gedurende mijn leven, betaalt ze in belgië wel taks op tweede verblijf in Spanje, waarvan ik vruchtgebruik heb.(ik betaal uiteraard die taks terug aan haar)
of wat ook kan:
4. Ik doe een schenking bij leven van mijn huus in Spanje en,/ of in België, aan mijn dochter. Ze betaalt schenkingsbelasting in België en in Spanje.
Zijn er nog andere formules?
En met welke is ze het beste beschermd?
Hoe lief het ook is om aan je dochter te denken, vermijd complexe constructies en kies voor een aanpak die past bij de feiten. Verder lijkt optie 3 mij onhaalbaar - dat is gewoon optie 4 met alle consequenties.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.