Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn voedselschenkingen aan de VoedselBank aftrekbaar?

Omdat we niet op vakantie gaan, hebben we met ons gezin voor € 500,00 aan voedsel gekocht bij supermarkten en deze naar de voedselbank gebracht.Mijn vraag is: Zijn deze uitgaven aftrekbaar? Op de site van de Belastingdienst is mij dat niet duidelijk en de Belastingtelefoon is niet bereikbaar > na 26 min.wachten heb ik maar opgehangen.

2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Helaas, nee. Alleen financiële donaties zijn fiscaal aftrekbaar.

Dus tip voor de volgende keer: geef de voedselbank een gift per bankoverschrijving, dan kan die daar zelf levensmiddelen voor kopen waar op dat moment het meest behoefte aan is. En jij mag het geschonken bedrag bij jouw belastingaangifte declareren als gift. Want de voedselbanken zijn ANBI-organisaties.
2 jaar geleden
Ja die zijn ook aftrekbaar onder bepaalde voorwaarden : "Geeft u wel eens geld of goederen aan een goed doel of een instelling? Of doet u vrijwilligerswerk, maar krijgt u geen vergoeding voor uw kosten hiervan? Of hoeft u geen vergoeding? Dan doet u een gift. U kunt hier misschien aftrek voor krijgen in uw aangifte inkomstenbelasting. Of u een gift mag aftrekken hangt af van de instelling waaraan u de gift doet en op welke manier u de gift doet ".
Het drempelbedrag voor gewone giften is 1% van uw drempelinkomen met een minimum van € 60.
Contante giften zijn sinds 2021 niet meer aftrekbaar. Voor overige andere giften bepaald artikel 6.39 wet ib: Omvang in aanmerking te nemen andere giften
1.
Andere giften worden in aanmerking genomen voorzover zij met schriftelijke bescheiden kunnen worden gestaafd.

Het lastige zal zijn om de gift van voedsel aan te tonen, maar het is dus op zich wel aftrekbaar.
2 jaar geleden
Met een gift wordt fiscaal onder meer bedoeld: een bevoordeling uit vrijgevigheid. Daar lijkt het hier wel op.

Er is echter een probleem: je moet op verzoek van de Belastingdienst wel met onderbouwende stukken aannemelijk kunnen maken dat je voor eur 500 aan producten aan de Voedselbank hebt geschonken.

Een kassabon van eur 500 (of een verzameling kassabonnen betreffende levensmiddelen met een totaalbedrag van eur 500) is geen bewijs voor de gift maar alleen een bewijs voor de aankoop van de producten. Die kun je ook hebben aangeschaft en uitgedeeld aan familie, vrienden en bekenden.

Een verklaring van de Voedselbank dat ze levensmiddelen van je hebben ontvangen, is evenmin een bewijs van de waarde van de ontvangen producten.

Als het bewijs alleen een kassabon zou zijn, heb je nog niets want wie zegt dat jij degene bent die de spullen heeft aangeschaft. Op zo'n bon staat geen naam.

Wil je een (in beginsel aftrekbare) gift doen aan de Voedselbank, maak dan geld over per bank. Want contante giften zijn ook niet meer aftrekbaar.
.
.
Dus:
Ja, goederen die aan een ANBI worden gegeven, zijn ook giften (bevoordeling uit vrijgevigheid) en
Nee, deze gift is (in dit geval) niet aftrekbaar omdat ze niet met schriftelijke bescheiden kan worden gestaafd.

Gesteld dat de gift wel in aftrek zou kunnen komen, dan zou dat alleen voor het meerdere zijn boven 1% van het drempelinkomen.
(Ik laat verdere detailvoorwaarden hier achterwege).
.
.
Dus:
Ja, goederen die aan een ANBI worden gegeven, zijn ook giften (bevoordeling uit vrijgevigheid) en
Nee, deze gift is (in dit geval) niet aftrekbaar omdat ze niet met schriftelijke bescheiden kan worden gestaafd.

Gesteld dat de gift wel in aftrek zou kunnen komen, dan zou dat alleen voor het meerdere zijn boven 1% van het drempelinkomen.
(Ik laat verdere detailvoorwaarden hier achterwege).
Toegevoegd op 27 augustus 2022 08:56: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Ik lees niet alle reacties e.d., maar volgens mij is dit het goede antwoord op je vraag: Als jij aan de Belastingdienst een brief oid kunt laten zien waarin de Voedselbank je bedankt voor de gift in natura (de levensmiddelen) van € x bedrag, dan heb je op schrift staan dat je een gift gaf, en kun je het aftrekken bij je aangifte. Zulke brieven schrijf ik geregeld in mijn werk. Makkelijker is het inderdaad om gewoon een gift in geld te geven; dan heb je je bankafschrift om je gift te bewijzen.
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing