Betaal je het forfeit over zonnepanelen elk jaar?
Er zijn vele bronnen die vertellen dat je als je zonnepanelen plaatst je btw kan terug vragen (kleine ondernemingsregeling e.d.). Echter betaal je ook een eigen forfeit omdat je ook energie aan het net terug levert. En ipv een aangifte, zijn er staffels (tot een opbrengst van 10.000 kWh) waar je kan zien wat je moet betalen.
Dat is allemaal duidelijk en het is zoals het is.
Echter vraag ik me af of je dit forfeit elk jaar moet betalen? Of is het alleen de eerste 3 jaar (zolang je als kleine ondernemer geregstreerd staat? Of alleen het eerste jaar?
Het forfait heeft betrekking op de BTW teruggave van de aanschaf.
Dus betaalde BTW - forfait = belastingteruggave.
Dit krijg je maar 1x na de aanschaf en installatie.
https://www.coolblue.nl/zonnepanelen/advies/terugvragen-van-btw-op-zonnepanelen
Waarschijnlijk omdat er (inmiddels) meerdere bronnen zijn die ondersteunen dat je niet elk kwartaal (of elk jaar) de BTW aangifte hoeft te doen (van de KOR). Ook de bron van Coolblue (waar ik er van overtuigd ben dat er een stel juristen ook achter zitten) geeft een ander antwoord dat hetgeen jij gaf.
De bron van de belastingdienst zelf geeft niet uitsluitsel hierover en het antwoord wat gegeven was, was in feite de wedervraag waarom iemand al die administratie wil doen en dat je je niet hoeft op te geven als ondernemer. Inmiddels heb ik de vraag ook gesteld aan een juristen kantoor dus we wachten even komende week af om uitsluitsel te krijgen over het antwoord. Het is jammer dat jou antwoord er niet meer staat. Mocht je gelijk hebben, had ik dat daar aan kunnen geven.
Je kan er ook voor kiezen mee te dien aan de kleine ondernemersregeling (KOR) Dan hoef je je nog alleen aangifte te doen over de kwartalen voordat de KOR ingaat. Hetzij van het werkelijk ontvangen Btw-bedrag hetzij het forfait. Als je meedoet aan de KOR hoef je het forfait maar 1x op te geven aangezien het forfait voor het hele jaar geldt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.