Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel bedraagt de schenkbelasting aan een vreemde voor de aankoop van een huis?

(met vreemde bedoel ik geen familie maar wel vriend[in])
Ik lees op deze pagina dat tot € 106.671 er geen belasting is op de schenking. Hoeveel belasting is er op het volgende deel? Bijvoorbeeld als iemand voor in totaal 5 ton zou schenken?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/ik-krijg-een-schenking-betaal-ik-schenkbelasting#:~:text=U%20krijgt%20het%20geld%20van%20iemand%20anders%20en%20beslist%20zelf,bij%20elkaar%20op%20moet%20tellen.
En hoe zit het als iemand zelf het huis koopt en dan schenkt?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het tarief is 36% van het bedrag boven de vrijstelling ( van 106.671 euro).
Over 5 ton betaalt de ontvanger dus zo’n 140.000 euro.
Het direct schenken van een huis is geen optie; dat wordt belast als schenking in natura en de woning wordt dus getaxeerd. Sterker nog, als ik de link goed lees, geldt de vrijstelling alleen voor schenkingen in geld. In dat geval zou er voor een huis van 5 ton 180.000 euro afgetikt moeten worden.
Toegevoegd op 22 juli 2022 05:33: bron
2 jaar geleden
Als die vriendin jonger is dan 40 jaar en het geld wordt grotendeels besteed voor aanschaf woning krijgt zij een verhoogde vrijstelling van 106671. Over het restant betaalt zij 30 tot 40% schenkbelasting. Dat is ook het geval indien zij zelf het huis geschonken krijgt. De waarde daarvan voor de schenking is dan de Woz waarde.
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing