Mag de Belastingdienst mijn geld houden omdat ik een fout heb gemaakt?
Ik heb een tijd geleden niet aan de Belastingdienst doorgegeven dat mijn uitkering was gestopt, ik dacht dat dit automatisch ging. Nu denken ze dus dat ik meer inkomen had dan het geval was, waardoor ik toeslagen moest terugbetalen. Inmiddels hebben ze het juiste inkomen, maar het bezwaar om de terugbetaalde toeslagen terug te krijgen is afgewezen. Het komt erop neer dat ik maar het juiste inkomen had moeten doorgeven. Mag dit zomaar?
Zoals je je vraag stelt, lijkt het inderdaad erg onredelijk. Maar ik neem aan dat in de beslissing op jouw bezwaar ook staat aangegeven, waarom jouw bezwaar ongegrond is verklaard. Deze gronden zijn misschien niet duidelijk, maar iemand van rechtshulp of rechtsbijstand, kan de redenen mogelijk wel duidelijker maken.
En als er dan nog redenen zijn, om het niet eens te zijn met de beslissing op bezwaar, dan kan je altijd nog in beroep gaan..
Lijkt me verder niet moeilijk om na te gaan wat het juiste inkomen moet zijn. Als leek denk ik aan een verklaring van de uitkeringsinstantie.
Je inkomen is gewijzigd en dat heb je niet direct doorgegeven. Is je inkomen hoger of lager geworden? Doorgaans wordt de definitieve hoogte van de toeslagen vastgesteld op basis van aangifte inkomstenbelasting. Hoe, waardoor en wanneer werd duidelijk dat je te veel toeslagen hebt gekregen? Heb je terugbetaald, zonder bezwaar te maken? Kon je dat in 1x?
Al met al denk ik dat er meer informatie nodig is om een duidelijk antwoord te kunnen geven. en dan is het nog de vraag of de mensen op deze site juridisch voldoende onderlegd zijn om een goed en volledig antwoord te geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.