Wat moet ik doen met mijn omzetbelasting?
Ik heb sinds begin dit jaar een eigen bedrijf. Voor mijn eerste bedrijf bracht ik omzetbelasting in rekening, maar dat mocht niet van de belastingdienst. Daar heb ik veel gedonder mee gehad. Alles moest direct teruggestort worden en ik moest diep door het stof.
Sinds kort heb ik een andere opdrachtgever en die eist dat ik omzetbelasting in rekening breng. Zo niet, dan krijg ik mijn salaris niet. Dus dat heb ik maar gedaan. Het probleem is dat mijn beroep op het snijvlak van wel of niet omzetbelastingplichtig zit. De situatie is vaag. Gezien mijn ervaring eerder dit jaar ben ik nogal huiverig voor het contact met de belastingdienst geworden. Maar ik realiseer me ook dat als je dit niet opgeeft, je een boete krijgt. Wat moet ik doen, in dit geval?
De huidige KOR betreft een vrijstelling van de BTW plicht. Je hoeft geen BTW in rekening te brengen maar mag ook de voorbelasting niet terugvragen. Je hoeft voor de BTW geen facturen meer te versturen en geen BTW aangifte te doen.
'Je verteld iets dat bekend is.' Inekez meldt iets dat JIJ kent, maar dat vraagsteller mss niet weet. Ik had ook niet meteen in de gaten dat dit een apect kan zijn.
Verder weet ik wat er in mijn link staat, en je reactie is bezijden het punt,. Eerder schreef je 'als je onder de grens blijft mag je geen btw rekenen' - dat is tegenwoordig alleen als je eerst zelf KOR hebt aangevraagd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.