Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn mijn ouders en broers 'huisgenoten' volgens de Belastingdienst?

Ik moet de aangifte inkomstenbelasting 2020 invullen en voor 8 mei versturen. Ik heb een baan (administratief medewerker bij de gemeente) en ik woon nog thuis (in een huurhuis) bij mijn ouders en jongere broers. Moet ik bij de aangifte inkomstenbelasting bij de vraag of ik huisgenoten had in 2020 'ja' of 'nee' invullen? De afgelopen jaren heb ik 'nee' ingevuld, maar ik ben zo in twijfel geraakt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dan heb je huisgenoten.

De vraag wordt gesteld om te kunnen checken of je fiscaal partner bent met een van de huisgenoten. Dat ben je niet. Als je onterecht "nee" invult, blijft in DIT geval de einduitkomst gelijk.

Veel mensen denken bij een partner aan een liefdesrelatie maar daarvan hoeft geen sprake te zijn bij fiscaal partnerschap. Daarom zet de Belastingdienst in al haar teksten het woord "fiscaal" voor het woord partner.

Stel de volgende situatie voor. Je hebt maar 1 ouder en die heeft geen partner. Zelf heb je ook geen partner. Jullie staan beiden ingeschreven op hetzelfde adres. Verder woont er niemand. Het huis waarin je woont, is het gezamenlijke eigendom van jou en je ouder. Je bent 27 jaar.
Het invulprogramma zal dan op grond van de wet terecht constateren dat jullie (huisgenoten) elkaars fiscaal partner zijn.
Zie artikel 1.2 lid 4 onder a van de Wet inkomstenbelasting 2001.
Toegevoegd op 01 mei 2021 19:35: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing