Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is hypotheek rente aftrek tweede woning mogelijk als je maar 1 hypotheek heb?

Beste lezer,

Ik wil een nieuwe woning kopen en de oude afbetalen. De oude woning wil ik verhuren.
Ik heb dan 1 hypotheek lopen. De nieuwe woning is erg duur. Ik wil die dus kopen alleen als ik recht heb op de hypotheek rente aftrek. Heb ik hier recht op?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja dat is mogelijk indien de nieuwe woning je eigen woning is die in box 1 valt.
Maar afhankelijk van de omstandigheden kunnen hier wel wat nadere voorwaarden aan vast zitten. Bijvoorbeeld: Verkoop je de woning? Dan moet je, als je binnen 3 jaar weer een nieuwe woning koopt, de overwaarde die vrijkomt bij de verkoop van de oude woning weer investeren. Doe je dat niet en ga je een lening aan ter grootte van de aankoopprijs van de nieuwe woning, dan heb je geen recht op renteaftrek over het leningbedrag ter grootte van die overwaarde. Dit deel van de lening verhuist naar box 3 (pdf). Dit is de zogenoemde bijleenregeling (pdf).
4 jaar geleden
Hoe lang je recht hebt op renteaftrek, bepaalt uiteindelijk de politiek.

Wat er gebeurt:
Als je de woning niet-tijdelijk gaat verhuren, gaat hij naar box 3. De bijbehorende schuld is vanaf dat moment geen eigenwoningschuld meer en gaat dus ook naar box 3. De waarde waartegen je de woning moet opnemen in box 3, ervanuitgaand dat de huurders een huurovereenkomst hebben met huurbescherming, is een gedrukte WOZ-waarde, waarbij rekening wordt gehouden met de zogeheten leegwaarderatio.

De nieuwe woning en de nieuwe hypotheek met recht op renteaftrek als aan de fiscale voorwaarden wordt voldaan, komen in box 1. De box voor de eigen woning die je hoofdverblijf is.
.
.
Vanaf het moment dat de woning niet meer je hoofdverblijf is maar niet-tijdelijk verhuurd wordt, is de hypotheekrente van de "oude" hypotheek niet meer aftrekbaar. Die maakt namelijk geen deel meer uit van de eigenwoningschuld.
.
.
Als de oude hypotheek geheel is afgelost, heb je uiteraard niet die schuld in box 3.

Nog iets. Stel dat de nieuwe hypotheek eur 200.000 was, wordt afgelost en er aansluitend een nieuwe hypotheek wordt afgesloten van 220.000. Dan heb je alleen voor 20.000 opnieuw recht op renteaftrek als aan de voorwaarden wordt voldaan. Voor het bedrag van 200.000 moet rekening worden gehouden met het aantal jaren dat je al recht hebt gehad op renteaftrek.
.
Het eerste wordr @nieuwe@ in de zin Stel dat... moet natuurlijk @oude@ zijn.
Toegevoegd op 30 maart 2021 18:27: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing