Is het fiscaal gezien onverstandig om mijn vriendin ten huwelijk te vragen?
Wij zijn nooit eerder getrouwd maar zijn wel fiscaal partner geweest (ivm toenmalige koopwoning) en hebben drie kinderen (6, 6 en 7). Wij zijn samen de ouders van alledrie de jongens. We hebben dus een LATrelatie waarbinnen een vorm van co-ouderschap wordt toegepast. Bijna dagelijks eten we gezamenlijk, en we doen veel samen, maar zijn ieder ook gesteld op onze eigen woning en willen die situatie aanhouden. Mijn vriendin woont in een huurhuis en ontvangt huur, zorg en opvangtoeslag. Twee kinderen staan bij haar ingeschreven bij de gemeente, één bij mij ivm de meest gunstige opvangstoeslag. Ik heb een koopwoning, met een kleine overwaarde, die volledig op mijn naam staat. De vraag is nu: is het fiscaal niet ‘een beetje dom’ om te trouwen?!?
Zit je daarin dan heb je bij scheiding onderhoudsplicht.
Ook als je ex een Latrelatie heeft. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht#:~:text=Ouders%20zijn%20verantwoordelijk%20voor%20de,uw%20kind%2021%20jaar%20wordt.
Waarschijnlijk krijgen jullie nu beide de IACK. Door te trouwen krijgt uitsluitend de partner met het laagste inkomen de IACK. M.a.w.: 1 keer IACK gaat verloren. Waarschijnlijk een paar duizend euro per jaar. Ook de huurtoeslag voor uw partner zal door te trouwen. verloren gaan. Dan gaat het meestal ook om een paar duizend euro.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.