Hoeveel blijft er over van een erfenis?
Mijn oom is overleden en laat een huis + wat vermogen achter (huis staat momenteel te koop voor 285k + kleine 20k spaargeld). Dit laat hij na aan mijn vader en oom (zijn 2 broers) en 15 neefjes/nichtjes waaronder ik. We zijn dus met 17 mensen die allemaal een even groot deel erfenis ontvangen. Klinkt natuurlijk als een mooi bedrag (300k gedeeld door 17) maar zo werkt het in de praktijk kennelijk niet. Erfbelasting, etc. etc. Ik kom er niet wijs uit. Nu ben ik op internet aan het zoeken hoeveel er ongeveer over blijft hiervan, aangezien ik dan eindelijk de keukenverbouwing kan doen die al jaren is uitgesteld. Maar.. Ik kom echt niet wijs uit alles online. Kan iemand me een beetje helpen hoeveel er ongeveer over blijft?
Van wat er over blijft, ga ervan uit dat je 30% belasting betaald. Geldt ook voor je vader en oom.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/tarieven-erfbelasting
Dus van het te erven bedrag (stel 300k€) : 300/17 = € 17.647 - €2.208 =€ 15.439 - 30% = €10.807
Het huis staat te koop voor 285.000 euro. De verkoopprijs kan behoorlijk afwijken en kan bijvoorbeeld 315.000 euro zijn .
WOZ waarde (peildatum 1-1-2019) was 238K.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.