Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dag,Mijn dochter van 23 komt bij mij inwonen. Wat voor (financiële) gevolgen heeft dat voor mij?

Ik heb een ww uitkering/ koophuis/ heb geen toeslagen. Ik ben weduwe.
Mijn dochter is 24 en heeft eigen inkomen.
Hoe zit het met de belasting? Kom ik ook in een andere box?
Heeft het ook gevolgen voor mijn dochter?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Gemeentelijke belastingen die onderscheid maken tussen 1- en meerpersoonshuishoudens worden hoger.

Wat de inkomstenbelasting betreft: jullie worden niet elkaars fiscale partner. Dus ieder vult de aangifte gewoon in als "alleenstaande". Dus feitelijk verandert daarin niets.

Dat verandert overigens in het jaar dat je dochter op 01-01 27 jaar is en zij nog steeds bij je woont en jullie beiden op dat moment ook alleenstaand zijn. In dat jaar wordt je dochter automatisch je fiscale partner en moeten jullie op dezelfde wijze aangifte doen als mensen die met elkaar getrouwd zijn.

Ook op het moment dat de, op hetzelfde adres ingeschreven, eveneens alleenstaande dochter mede-eigenaar zou worden van jouw woning, worden jullie elkaars fiscale partner.

Stel dat je alleenstaande dochter een minderjarig kind zou hebben en dat jullie met z'n drieën op hetzelfde adres zouden zijn ingeschreven. Dan ben je ook fiscaal partner met je dochter. Zou jij of je dochter gaan trouwen dan wordt de "echte" partner ook de fiscale partner.

WW verandert niet. Dat is een uitkering van een werknemersverzekering. Als het een bijstandsuitkering zou zijn, was het een heel ander verhaal.
Computoon
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing