Moet je zorgtoeslag/arbeidsongeschiktheidsverzekering vermelden in aangifte Inkomstenbelasting?
Ik ben zelf bezig met mijn aangifte Inkomstenbelasting 2019 (verplichte aangifte) en heb wat vragen hierover. Normaal doe ik het samen met familie, maar door de Corona maatregelen is dat nu lastig.
1. Moet je zorgtoeslag ergens vermelden in de aangifte IB? Zo ja, onder welk kopje moet je dit vermelden?
Het is niet vooraf ingevuld!
2. Ik heb zelf geen Arbeidsongeschiktheidsverzekering (kopje 'uitgaven). Kan ik deze via het werk hebben? Zo ja, hoe kom ik dan aan het polisnummer waar de belastingdienst om vraagt? Of kun je deze alleen invullen als je zelf een Arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt?
Via het werk wordt op mijn (bruto) loon iedere maand een X-bedrag ingehouden voor een collectieve WIA-verzekering (van AEGON dacht ik). Op de site van AEGON zie ik een bericht van november 2017 dat dit fiscaal aftrekbaar is voor zowel werkgever als werknemer. Klopt dit hedendaags nog steeds? En onder welk kopje moet dit vermeld worden?
Het is niet vooraf ingevuld!