Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel zou ik terug moeten krijgen van de belasting?

Hi,
Ik heb afgelopen jaar (2019) €5303,- verdient. Ik was jaar 23, ben student en heb loonheffingskorting aanstaan bij deze baan.
De loonheffing is 34€ en ik vroeg me af waar dit op gebaseerd wordt. Een vriendin van mij kreeg over 4 jaar bijna 5000 euro terug en ik net aan 300..
Ik ben totaal niet bekend met alle regels e.d. met betrekking tot belastingaangifte. Ik wordt ook niks wijzer van het opzoeken van deze informatie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Even rekenen (als je alleen loon en verder niets. Geen eigen woning, geen andere aftrekposten, geen positief banksaldo boven het "vrije" bedrag).

Fiscaal loon: 5303.
Belasting en premies 36,65% over 5303 =
1943.

Arbeidskorting:
1,754% x 5303 = 93
Algemene heffingskorting 2477
Samen zou dat zijn 2570 maar... je krijgt nooit meer heffingskorting dan het bedrag van de berekende belasting.
Dus: 1943 belasting/premies min 1943 heffingskorting is 0 euro belasting.
In mindering gaat het bedrag dat je al als belasting betaald hebt (eur 34). Die krijg je terug als je aangifte gedaan hebt.
.
.
Die 34 kan ik niet volgen.
Als je meerdere banen hebt, wordt de berekening natuurlijk anders. Voor de inkomstenbelasting worden alle inkomens bij elkaar geteld. Stel er is verder niets. Dan:
Belasting over het geheel berekenen. Heffingskortingen eraf die bij het inkomstenbedrag horen. (Bedrag mag hierdoor niet negatief worden).
Voorheffingen (zoals loonheffing) eraf. Voorlopige aanslagen erbij of eraf (afhankelijk of het een te ontvangen of te betalen bedrag was).
Dan weet je wat je nog terugkrijgt of moet betalen.
Toegevoegd op 01 april 2020 16:41: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing