wat is het belasting voordeel van zakelijk inkopen buiten nederland en verkopen in nederland?
Hallo,
Hoe zit het belasting technisch en zakelijk gezien wanneer ik bijvoorbeeld een product in Duitsland koop en in Nederland wil verkopen ?
Vaak hoor ik dat Nederlandse bedrijven in Duitsland voor 0% btw producten inkopen .
Maar wat is het voordeel als je het aangekochte 0% btw product uit Duitsland weer in Nederland zakelijk wilt verkopen ?
uiteraad betaal je als bedrijf dan weer 21%btw bij verkoop maar kan je deze ten alle tijden weer terug vragen of hoe moet ik dat zien ?
Als voorbeeld.
Bedrijf koopt voor 0% btw in Duitsland product A
Bedrijf verkoopt in Nederland met 21% btw het product A
Bedrijf moet bij btw aangifte normaal gesproken 21%btw of product A afdragen aan de belastingdienst.
Bedrijf vraagt de 21% btw van product A bij kwartaal aangifte terug.
Mag dit ten alle tijden ?
Maar kan je twee rekenvoorbeelden laten zien? Dus product is zonder BTW 100 euro in beide landen. Kopen in Duitsland, verkopen in Nederland
Inkoop 100 euro (je laat dan de BTW verleggen op de factuur, zoals ik het begrijp)
Verkoop 242 euro incl. BTW
Teruggave/opgave BTW bij belasting ?? Kopen in Nederland
Inkoop 121 euro incl. BTW (dus 100 excl.)
Teruggave/opgave belasting ?? Zeg ik het dan goed dat de vrager zelf die 21 euro op moet geven, en dat daarom zijn verzonnen voordeeltje wegvalt?
Inkoop 100 euro (je laat dan de BTW verleggen op de factuur, zoals ik het begrijp)
Teruggave/opgave BTW bij belasting ??
In dit geval dus geen BTW terug te vorderen
100 euro winst op het product dus omzet
Product levert dus 200 op.
Btw wordt door de klant betaald 42 euro
Deze wordt afgedragen aan de fiscus In je tweede geval krijg je dus 21 euro terug van fiscus
en betaal je dus weer 42 euro
Je winst blijft dus gewoon 100 euro
Maar wat is dan het voordeel ?
Die link begrijp ik niet, wanneer je het weer in Nederland verkoopt en dus btw zou moeten afdragen . Ik begrijp dat niemand ij het nederlandse belasting stelsel voordeel haalt uit btw .
Maar waarom kiezen veel partijen dan toch om producten uit andere eu landen te halen en deze op de Nederlandse markt te verkopen . Wat is de winst en waaruit ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.