Als je belastingen betaalt, draag je dan ook bij aan de export van wapens voor oorlogen?
Ik had mijn vraag nog langer willen maken dan dat. Ik vroeg mij af welke 'slechte' (al is dat voor iedereen misschien relatief interpreteerbaar) doeleinden onze belastingen financieren.
Ik las bijvoorbeeld ook onlangs dat een islamitische school, waar haat tegen de nederlandse waarden werd verkondigd, ook overheidssteun had genoten. Ik hoor af en toe wel dergelijke verhalen waaruit blijkt dat het geld dat wij verplicht moeten afstaan gebruikt wordt voor doeleinden waar velen het helemaal niet mee eens zullen zijn.
Ik denk daarom vaak dat het belastingsysteem een grondige verandering nodig heeft, zodat het geld enkel besteed wordt aan doeleinden waar op zijn minst het merendeel van de burgers achter staan. Zo kan ik me niet voorstellen dat niet op zijn minst 99% van de bevolking schone energie boven vervuilende zou verkiezen. Niettemin blijft de olie-industrie in stand gehouden door economische belangen. Als de burger wérkelijk inspraak zou hebben zou men binnen enkele jaren kunnen op schone energie gaan leven lijkt mij.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.