Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met btw-betaling aan mede-artiesten bij mijn optreden?

Ik ben artiest en heb een kvk. Laatst had ik mede-artiesten bij een optreden. Zij hebben geen kvk. De boeker heeft ondertussen mij de volledige factuur betaald. Ik wil mijn mede-artiesten hun eerlijke deel betalen. Hoe doe ik dit qua btw? Moeten zij btw betalen? Moet ik die zelf er al af halen? Ik hoorde iets over gage-formulieren. Moet ik daar iets mee doen? Google was onduidelijk.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je mede-artiesten hebben geen BTW nummer en kunnen geen BTW afdragen of verrekenen. Wat zij krijgen is 'loon uit overige werkzaamheden'.
Aangezien jij BTW-plichtig bent, draag jij alle BTW af (na verrekening met aan anderen betaalde BTW). Het bedrag ex-BTW verdeel jij over jezelf en je mede-artiesten.

Ik denk dat het verstandig is om deze afspraken op te schrijven, al is het maar in een email aan alle mede-artiesten.

Rekenvoorbeeld voor jezelf en 4 mede-artiesten: Jij hebt 605 euro ontvangen; 105 euro BTW draag je af. Jij en je mede-artiesten hebben nu elk 100 euro inkomsten. Deze 100 euro geef jij weer op bij de inkomstenbelasting.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing