Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

2x de loonheffingskorting toegepast, hoe nu verder?

Ik heb iets stoms gedaan vorig jaar, ik had per ongeluk namelijk bij 2 banen de loonheffingskorting laten toepassen en nu moet ik gigantisch veel terugbetalen, echter ik begrijp niet dat het terugbetaalde bedrag zo hoog is, is hier iemand aanwezig die hier meer over weet.

Ik had 1 baan van ongeveer 23500 en eentje van 9000 en daarnaast kreeg ik ook nog enkele maanden een aanvullende ww erbij van 1500 in totaal, alles bij elkaar iets van 34000 over het afgelopen jaar en hierover moet ik bijna 5000 belasting terugbetalen.

Ik ben helemaal van slag en realiseer mijn fout, alleen snap ik de berekening niet zo goed van de belasting.

Alvast hartelijk bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

U heeft twee of drie keer de heffingskorting laten toepassen. Over het inkomen van € 9000 moet u nu 37% x € 6500 (belastingvrij vanwege heffingskortingen) bijbetalen is € 2400 Daarnaast zal er over de WW-uitkering ook zo'n € 600 bij te betalen zijn.
Totaal komen we zo al uit op een kleine € 4000 bijbetaling.

Bekijkt u in het overzicht van uw aangifte eens de te betalen inkomsten belasting en premie volksverzekeringen. U ziet dan dat een deel van uw inkomen in schijf 2 terechtkomt. En klikt u eens op heffingskortingen in het overzicht. U ziet dan dat de algemene heffingskorting niet € 2254 is maar veel minder.

Is er misschien ook nog een Voorlopige Teruggaaf geweest? Dat zou het gat in de berekening hierboven kunnen verklaren. Want € 5000 bijbetalen op grond van bovenstaande gegevens is wel erg veel.
fisbel
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing