Als je minder dan 1345 btw hebt ontvangen, kun je dan wel btw terugvragen van investeringen?
Stel, je verdient €6400 excl. btw. Daarover heb je 21% btw gerekend, dus je hebt €1344 aan btw ontvangen. Dit is onder €1345, wat zou betekenen dat je deze btw niet hoeft af te dragen en dus totaal €7744 hebt verdiend. (na wat zoekwerk op de website van de belastingdienst heb ik dit kunnen concluderen).
Nu is mijn vraag: stel dat je in totaal voor €300 ex. btw (€363 incl. btw) investeert voor je bedrijf. Mag je dan die €63 terugvragen op een of andere manier? Of doen mensen dit alleen als ze boven de €1345 aan btw dreigen uit te komen? Ik vraag me dus af of je onder deze grens überhaupt zakelijke kosten mag maken waarover je geen btw hoeft te betalen.
5b Voorbelasting 73
5c Subtotaal (rubriek 5a – 5b) 816
5d Vermindering volgens de kleineondernemersregeling 816
Te betalen 0 De vermindering bereken je met de volgende formule:
2,5 x ((1.883/12 x aantal maanden)-bedrag van de omzetbelasting).
Verder uitgewerkt ziet dat er dan als volgt uit:
2,5 x ((1.883/12x9)-816) = 2669 Zolang 5c minus het bedrag van de vermindering negatief is kun je het bedrag van 5c invullen bij 5d. Met deze formule bereken je ook de gedeeltelijke vermindering tot een bedrag van € 1.883. De heffing van omzetbelasting en de vermindering kleineondernemersregeling gaan in de loop van 2020 volledig op de schop.
Meer informatie daarover bevat de volgende weblink:
https://www.rendement.nl/nieuws/id21022-nieuwe-kleineondernemersregeling-gaat-ook-voor-bv-gelden.html?a=a&utm_medium=Nieuwsbrief&utm_source=item_placeholder_block&utm_campaign=Fiscaal+prospect+week+15+2018 Lammert de Haan, fiscalist.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.