Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je minder dan 1345 btw hebt ontvangen, kun je dan wel btw terugvragen van investeringen?

Stel, je verdient €6400 excl. btw. Daarover heb je 21% btw gerekend, dus je hebt €1344 aan btw ontvangen. Dit is onder €1345, wat zou betekenen dat je deze btw niet hoeft af te dragen en dus totaal €7744 hebt verdiend. (na wat zoekwerk op de website van de belastingdienst heb ik dit kunnen concluderen).

Nu is mijn vraag: stel dat je in totaal voor €300 ex. btw (€363 incl. btw) investeert voor je bedrijf. Mag je dan die €63 terugvragen op een of andere manier? Of doen mensen dit alleen als ze boven de €1345 aan btw dreigen uit te komen? Ik vraag me dus af of je onder deze grens überhaupt zakelijke kosten mag maken waarover je geen btw hoeft te betalen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dat zou te mooi worden.

Onder de eur 1345.-- te betalen btw kun je bij de Belastingdienst ontheffing vragen van administratieve verplichtingen.

Als je die ontheffing hebt gekregen, mag je geen btw meer op je eigen facturen vermelden, anders vervalt de regeling.

En ook geen btw meer in vooraftrek te nemen die op ontvangen facturen is vermeld.

Overigens is een bedrag van eur 300.- excl. btw geen investering maar een gewone kostenpost.
Toegevoegd op 08 april 2018 13:17: bron
Computoon
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing