Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Voordelen uitruil reiskosten?

Ik werk in de zorg en reis enkel 18 km naar mijn werk. Ik weet niet goed wat nu voordeliger is. Reiskostenvergoeding van 0,19 ct per km en dan gekort worden op bijv vakantietoeslag of eindejaarsuitkering bruto. Óf geen gebruik maken van deze uitruil, dus minder reiskostenvergoeding maar wel alle toeslagen in de volle bedragen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

In het algemeen gesproken is uitruil altijd voordelig. (NB: van de vakantietoeslag moet men afblijven; als die niet hoger is dan 8% van het brutosalaris valt daar niks mee uit te ruilen).

Uitruil met bijv. de eindejaarsuitkering is altijd voordelig (als die eindejaarsuitkering niet meetelt voor de vakantietoealag en dat doet hij meestal niet). Waarom? Omdat een eindejaarsuitkering brutoloon is, waarop loonheffing wordt ingehouden. Een reiskostenvergoeding tot eur 0.19/km is nettoloon. Daar gaat dus niets meer af.

Is er dan helemaal geen nadeel aan uitruil? Ja, een kleintje. Als je werkloos wordt, is de uitkering een fractie lager omdat een eindejaarsuitkering wel loon is en een reiskostenvergoeding tot eur 0.19/km niet. Hetzelfde geldt voor het pensioen. Maar die impact is m.i. verwaarloosbaar bij de hoogte van bedragen van dit soort uitruilregelingen.
Computoon
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing