Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Huis kopen in 2017 kopen, maar in 2018 betalen. Hoe is dit te regelen?

Wij staan aan de vooravond om het huis van mijn ouders te kopen (per 1 december). Dit doen we juist nu gezien we vanaf 10 december willen starten met de verbouwing en daarnaast het feit dat ik per 1 januari waarschijnlijk nieuw werk krijg met een proeftijd en dus op dat moment geen hypotheek. Nu hebben mijn ouders geheel geen belang bij het geld op de peildatum van 1 januari 2018 gezien het in box 3 valt (zij gaan zelf later in het jaar 2018 kopen en tussentijds huren). Het is natuurlijk zonde om de vermogensbelasting over dit geld te betalen.

Is het op de één of andere manier mogelijk om het huis per 1-12-17 op naam te krijgen en de betaling per 5-1-2018 te laten geschieden?

Alvast bedankt voor de reacties.

gr. TM

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp, wil de vraagsteller op 1-12-2017 het huis op zijn naam hebben staan, maar pas in 2018 betalen.

Nu ben ik geen jurist of een notaris, maar ik geen bezwaren. Alleen voordelen.

Ik stel mij voor dat de ouders geen probleem hebben.

En dit lijkt erg op een normale situatie. Je koopt een huis, maar je kunt het niet geheel betalen, dus je sluit een lening af en gaat deze lening afbetalen. Nu is de lening niet bij de bank, maar bij de ouders.

Op 1-12-2017 heeft het kind een grote schuld bij de ouders voor het huis, maar het huis is wel zijn eigendom. En een afbetalingregeling bij de ouders. Om het helemaal fisicaal correct te maken, dient wel een reeele rente betaald worden. Het gaat om een overgangshypotheek met een kort looptijd. En je lost niets af. Want dat wil je niet of dat kun je niet.

Dus vraag een offerte aan voor een overgangshypotheek aan bewaar deze offerte en betaal deze rente aan de ouders. Wel dient er langs de notaris gegaan worden en deze kan ook een advies geven en de juiste papieren en de juiste contracten opstellen, zodat je niet belasting ontduikt, maar zo min mogelijk belasting betaald.

De kosten van notaris en de rente zijn aftrekbaar van de belasting. Ook kan de notaris helpen om de belastingaangifte in te vullen, want een huis kopen of verkopen, dat doen de normale huizenbezitter niet elk jaar en de notaris heeft er iets meer ervaring mee.

Ook de belastingdienst wil je hier ook bij helpen, want een verkeerd ingevulde aangifte levert veel meer werk op. En zij hebben er alle belang bij dat het binnen de regels van de zeer ingewikkelde belastingwet gaat. Deze wet verandert jaarlijks op het gebied van eigen huis, op dit moment omdat de politiek langzaam naar een andere situatie wil op gebied van hypotheekaftrek.

Let op dat je hypotheekakte pas in 2018 tekent dus verkoop opwaarde dat de financiering rond komt.

Bij de nieuwe baan hebt je alleen intentie klaring nodig dat ze na de proeftijd een vast contract aanbieden. Als toch gekozen wordt voor een hypotheek via de bank.

Je kunt ook tijdelijk het huis huren. Dan heb je ook rechten en kun je al met de verbouwing starten is en staat het huis niet meer op de naam van de ouders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing