Huis kopen in 2017 kopen, maar in 2018 betalen. Hoe is dit te regelen?
Wij staan aan de vooravond om het huis van mijn ouders te kopen (per 1 december). Dit doen we juist nu gezien we vanaf 10 december willen starten met de verbouwing en daarnaast het feit dat ik per 1 januari waarschijnlijk nieuw werk krijg met een proeftijd en dus op dat moment geen hypotheek. Nu hebben mijn ouders geheel geen belang bij het geld op de peildatum van 1 januari 2018 gezien het in box 3 valt (zij gaan zelf later in het jaar 2018 kopen en tussentijds huren). Het is natuurlijk zonde om de vermogensbelasting over dit geld te betalen.
Is het op de één of andere manier mogelijk om het huis per 1-12-17 op naam te krijgen en de betaling per 5-1-2018 te laten geschieden?
Alvast bedankt voor de reacties.
gr. TM
Gezien de korte deadline zou ik GEEN pogingen tot slimme acties ondernemen aangezien die alleen maar vertragend werken.
Dat geld zal beschikbaar zijn per 1 december en ergens heen moeten. Als je ouders nog een hypotheek op dat huis hebben, kan die natuurlijk afgelost worden. Voor het restant zie ik geen alternatief dan op gaan geven. Ben het met Tinus1969 eens dat het geld 'ergens' moet zijn.
Zie ook niet waarom het geld bij de hypotheekverstrekker zou kunnen staan. Dat zou, naar mijn idee, betekenen dat de hypotheek pas in 2018 daadwerkelijk ingaat.
Misschien moet ik mijn vraag toch nog even iets concreter maken. Het gaat er eigenlijk om of de betaling van het huis (hypotheekakte) en de overdracht (akte van levering) onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Indien deze wel los van elkaar gezien kunnen worden zou ik het huis per 1 december op naam kunnen krijgen en de hypotheekakte en dus de betaling per 1 februari laten verlopen.
Ik weet dat zoiets normaliter met een koper waar je geen band mee hebt nooit zult doen. Dat is hier natuurlijk niet de situatie.
'als het kind op 1 december 2017 een schuld heeft bij de ouders, hebben de ouders een vordering op het kind. Een vordering moet als Box vermogen in de aangifte worden opgenomen.'
Waarschijnlijk om de verantwoordelijkheid weg te nemen bij de ouders. Als er een verkeerde muur wordt weggehaald, en het huis wordt onbewoonbaar, dan kan de koper (in dit geval kind + 'koude' kant) bij de overdracht aangeven dat het huis niet in de juiste staat is, en de verkoop annuleren.
Het is altijd zaak om dit soort situaties te vermijden, of het nu bekenden zijn of niet. Het gaat om de duurste aankoop van je leven. Ik denk dat de hypotheekverstrekker niet zit te wachten om een hypotheek voor de 'aankoop van een woning' te verstrekken aan iemand die feitelijk al een woning bezit. Zeker weten doe ik het niet, dus ik zou het gewoon navragen bij de hypotheekverstrekker. Die verdient genoeg aan je, dus mag je ze gerust elke vraag stellen waar je mee zit. Overigens wordt bij de overdracht wel eerst het huis overgedragen, en daarna pas de hypotheek verstrekt (omdat je anders immers geen onderpand hebt). In deze situatie gebeurt hetzelfde, maar met een langere tussenpose. Vraag het dus na aan de persoon die er over gaat, en nog belangrijker: zorg dat je het antwoord zwart op wit hebt!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.