Is er een kans dat ik volgend jaar mijn zorgtoeslag terug moet betalen? (zie uitleg)
Mijn situatie was eigenlijk altijd heel eenvoudig. Ik woonde bij mijn ouders in, en werkte in loondienst. Mijn loon was nooit zo heel hoog, dus ik hoefde nooit zorgtoeslag terug te betalen.
Nu in 2017 is mijn situatie gewijzigd. Mijn vriend is ook bij mijn ouders komen inwonen. We hebben samen bij mijn ouders t/m eind maart 2017 ingewoond. Nu zijn we sinds maart al weg daar, maar verblijven op bungalowparken, huren onder, etc. Wij staan echter nog steeds officieel ingeschreven op adres van mijn ouders.
Zelf werk ik niet meer in loondienst. Mij vriend staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel als ondernemer. Ik heb officieel geen inkomen (ik help mijn vriend natuurlijk veel mee met administratie e.d., maar heb geen eigen inkomen). Mijn vriend heeft enkel inkomen vanuit zijn onderneming; hij werkt niet in loondienst. Ik ontvang maandelijks zorgtoeslag.
Ik weet nog niet wat het inkomen van mijn vriend over 2017 gaat zijn, maar stel dat dat vrij hoog is, is er dan een kans dat omdat hij goed verdiend heeft, ik mijn zorgtoeslag over 2017 moet terugbetalen in 2018?
En zou er nog een verschil zijn voor ons of wij beide ingeschreven staan bij mijn ouders, of dat wij beide ingeschreven staan in een eigen woning?
Wij zijn nergens geregistreerd als koppel, wij hebben geen samenlevingscontract of iets dergelijks.
Sociale huurwoning= lange wachtrijen
Particuliere huur= kunnen aantonen dat je een goed maandelijks inkomen hebt.
Dat hadden wij toen nog helemaal niet, veel te onregelmatig. Dus hebben wij het via bungalowparken en het onderverhuren van een studentenkamer gedaan, omdat je daarvoor geen kwalificatieisen hebt. Je moet ergens heen..
Maar nu het langzaam aan beter gaat met mijn vriend zijn bedrijf, zijn wij wel van plan om officieel te gaan huren en ons uit te gaan schrijven bij mijn ouders hoor.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.