Aftrek rente inkomsten belasting: eigenwoningschuld maar verhuurd tijdelijk mijn eigen woning?
Goedendag,
Omtrent inkomstenbelasting 2015: ik heb een hypotheek (start 2005). Hier woonde ik jan 2015 met mijn moeder. Hierna ben ik verhuisd naar een huurwoning. Mijn moeder zit nog in mn koopwoning ivm ouderdom, bejaardenlift ect. Begin 2020 verhuis is terug want dan zal ze meer zorg nodig hebben.
Volgens de belastingdienst mag je dan wel de rente alsnog aftrekken: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/verplicht_aflossen_voor_renteaftrek_vanaf_2013/u_verhuurde_uw_eigen_woning_maar_gaat_er_zelf_weer_wonen
"Gedurende de verhuur is uw lening een schuld in box 3 en uw woning een bezit in box 3. " Als ik deze regel wil toepassen, waar moet ik de vooraf ingevulde gegevens van de hypotheekgegevens (bedrag, rente ect) invullen en de gegevens laat je bij "Hypotheken en andere schulden"?
Voorbeeld fictieve cijfers:
1) Woz waarde = 90.000,- vul ik in bij "Woningen en andere onroerende zaken" + bij "Overige bezittingen" (categorie: welke bezittingen had je)
2) Hypotheek = 120.000,- laat ik staan bij "hypotheekgegevens" samen met gegevens
3) Betaalde rente in 2015 = 5.000,- vul ik in bij alleen bij "Betaalde rente in 2015"
Op deze wijze trekt hij de rente dan niet af, maar ziet de programma het als "niet-aftrekbare rente" ivm geen eigenwoning schuld (ik woon immers niet in de woning). Wat zie ik over het hoofd? Waar anders moet die rente ook nog ingevuld worden?
Jill
Toegevoegd na 30 minuten:
Symbolisch huur 50 e/pm waar invullen