Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil geen DigiD, Wat nu?

Vaak heb ik DigiD aangevraagd en iedere keer geeft het problemen, en is het verlopen. Nu de belasting de papieren de deur uit doet, wordt ik dadelijk toch nog verplicht. Kan dat. Ben ik verplicht om DigiD te nemen. Ik wil het niet!!!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

"U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken.

Informeer bij de betreffende overheidsorganisatie of u op andere manieren uw zaken kunt regelen."

Toegevoegd na 13 minuten:
En inderdaad, de mogelijkheid tot het doen van een aangifte op papier verdwijnt m.i.v. van 2017. Op dat moment zul je toch echt een DigiD moeten gaan gebruiken om extra kosten te vermijden. (Geen aangifte doen terwijl het wel moet, kost uiteindelijk geld.)
Computoon
9 jaar geleden
Het is wat omslachtig, maar Digid is niet per se noodzakelijk voor het indienen van de aangifte. Er is tenslotte de machtigingscode die na aanvraag binnen 5 werkdagen wordt toegestuurd. De machtigingscode is voor het betreffende belastingjaar 5 jaar geldig. Voor elk jaar is een nieuwe machtigingscode noodzakelijk. Als er een machtigingscode is aangevraagd wordt in principe elk jaar deze code automatisch door de Belastingdienst toegestuurd.

Voor de oudere jaren 2011 t/m 2013 kon de elektronische handtekening nog worden gebruikt. Maar dan moet de belastinginvuller wel de beschikking hebben over het programma met deze verzendmogelijkheid (vakbonden, ouderenbonden)
fisbel
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing