Wordt er belasting ingehouden op een bonus wanneer je negatief salaris ontvangt?
Ik weet dat ik kan wachten tot ik de betaling 'ontvang', maar ben gewoon erg nieuwsgierig (vergeef me), dus stel alvast hier de vraag.
De situatie is als volgt (even met fictieve bedragen): ik ga uit dienst bij bedrijf X. Salaris is €3000,- en ontvang ik eind van elke maand. In de komende maand ontvang ik mijn laatste salaris, maar daar wordt tegelijkertijd een openstaande studieschuld mee verrekend van €5000,-. Ik kom dus op een negatief bedrag uit (-€2000,-).
Nou krijgen we ook in die maand een bonus wegens goede prestatie van het bedrijf. Die is in dit voorbeeld €1000,-. Als ik het simpel uitreken, kom ik dus op een negatief resterend salaris uit van €1000,-. Maar, ik wil graag weten of ik mij hierop verreken omdat ik geen belasting reken over die €100,- bonus. Immers, als het om een positief salaris ging, had ik hier gewoon inkomstenbelasting over moeten afdragen en was er minder overgebleven van de bonus.
Kans is natuurlijk ook dat ze dit probleem vermijden door de bonus in een aparte betaling uit te keren, maar ik weet dat dit vorig jaar wel bij het salaris werd opgeteld.
Ik ben erg benieuwd. Alvast dank!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.