Moet je als Fotograaf een bedrijf opstarten en een KvKnr aanvragen als je een grote opdracht krijgt?
Ik ben voornamelijk hobby fotograaf, ik fotografeer op de basisschool van mijn kinderen tijdens evenementen en af en toe een portret shoot voor vriend/vriendin. Alles gratis.
Nu ben ik via via geboekt voor een officieel evenement waar ik geld voor ga krijgen. Moet ik nu een bedrijf oprichten en een KvKnummer aanvragen zodat zij mij kunnen betalen? Ik heb de site va de belastingdienst geprobeerd te doorgronden, maar ik kom er op eigen houtje even niet uit. Te veel info te gelijkertijd.
Wie kan voor mij wat bomen kappen zodat ik het bos weer kan zien?
Hiervoor apart een bedrijf opstarten en je inschrijven bij de KvK zijn niet nodig. De KvK hanteert onder meer deze voorwaarden voor een onderneming:
- Je neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer.
- Je hebt meer dan 1 opdrachtgever. De Belastingdienst noemt onder meer deze voorwaarde:
- Je moet voldoende tijd aan je werkzaamheden besteden om je bedrijf rendabel te maken. Pas als je aan deze voorwaarden gaat voldoen, zou je bij de KvK kunnen informeren of je je er moet inschrijven. Vergeet overigens niet bij je belastingaangifte de gemaakte onkosten af te trekken van je honorarium.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.