Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil mijn broer laten inwonen in mijn koophuis. Wij vertrekken zelf naar het buitenland wat zijn de belasting technische consequenties?

Mijn broer zoekt woonruimte en kan zo bij ons wonen. Ik wordt echter voor minimaal drie jaar in het buitenland geplaatst en mijn vrouw gaat mee. we houden het huis aan en mijn broer wil blijven wonen. Kan dat zomaar? Hij betaalt geen huur, kan dit belasting technisch? zijn er andere zaken waar wij rekening moeten houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

U stelt een vraag met nogal wat (fiscale) consequenties voor uzelf. Het gaat dan om zaken als: waar bent u in de uitzendperiode verzekerd voor de sociale zekerheid. Er kunnen consequenties zijn voor uw AOW en Zvw. Is uw werkgever gevestigd in Nederland of in het buitenland. Werkt u voor de overheid of als ontwikkelingswerker (speciale regelgeving)

Van belang voor u is dat er vanaf 2015 de zogenoemde regeling voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht geldt. U kunt niet meer kiezen voor behandeling als een binnenlands belastingplichtige. Als u over minder dan 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting betaalt, dan bent u buitenlands belastingplichtig. Bij de berekening van de inkomstenbelasting wordt dan géén rekening gehouden met aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen. U mag bijvoorbeeld de rente van de lening voor uw eigen woning niet meer aftrekken in uw aangifte. 

Dit even los van uw vraag over de inwoning van de broer.
Gedurende de tijd dat uw broer staat ingeschreven op uw adres verhuist de woning sowieso naar Box 3. Er is geen hypotheekrenteaftrek mogelijk. Eventuele huuropbrengsten zijn vrij van belasting. Omdat uw broer geen huur gaat betalen zal de eigen woning voor u een kostenpost zijn in uw buitenlandse periode.

Daarbij is ook het volgende van belang. Als uw broer geen huur betaalt, krijgt hij dus in feite een schenking ter hoogte van de niet te betalen huur. Als er € 500 per maand te betalen zou zijn, is de (jaarlijkse) schenking € 6000 minus de vrijstelling van € € 2111. Formeel zou er dan bijna € 1200 schenkbelasting zijn verschuldigd.
Dat zijn de regels. Uiteraard is de kans groot dat er geen haan naar kraait als u geen huur aan uw broer vraagt.
fisbel
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing