Ik wil mijn broer laten inwonen in mijn koophuis. Wij vertrekken zelf naar het buitenland wat zijn de belasting technische consequenties?
Mijn broer zoekt woonruimte en kan zo bij ons wonen. Ik wordt echter voor minimaal drie jaar in het buitenland geplaatst en mijn vrouw gaat mee. we houden het huis aan en mijn broer wil blijven wonen. Kan dat zomaar? Hij betaalt geen huur, kan dit belasting technisch? zijn er andere zaken waar wij rekening moeten houden?
Huuropbrengsten zijn in deze situatie belastingvrij. De woning gaat immers naar box 3. @tinus1969:
De familie blijft (buitenlands) belastingplichting in Nederland. dit vanwege de eigen woning die als (fictief) inkomen wordt gezien.
Dit is onafhankelijk van het land waar de familie (tijdelijk) gaat wonen. @gerardkl:
Er kan sinds 2015 niet meer gekozen worden voor binnenlandse belastingplicht. Onder voorwaarden kan er wel gekozen worden voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht. Lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/fiscale_regelingen/kwalificerende_buitenlandse_belastingplicht/regeling_voor_kwalificerend_buitenlands_belastingplichtigen_vanaf_2015_2/kwalificerend_buitenlands_belastingplichtigen_vanaf_2015_1
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.