Telt een medebewoner mee voor de hoogte van je huurtoeslag?
Mijn studerende zoon heeft een zelfstandige huurflat in de sociale huursector en wil een buitenlandse medestudent 6 maanden bij hem in huis laten wonen omdat diegene geen andere woonruimte kan vinden. Hij wil dat doen zonder huurovereenkomst maar wil wel de vaste lasten samen delen. Er wordt dus niets op papier gezet. Nu weet ik niet of buitenlandse studenten voor zo'n periode verplicht zijn om zich ergens bij een GBA in te laten schrijven maar als dat wel verplicht is dan vraag ik mij af of dat consequenties heeft voor de hoogte van de huurtoeslag van mijn zoon.
U schrijft: Maar het gaat ook wel om 6 maanden, dus waarschijnlijk telt het jaar inkomen van de medebewoners maar voor de helft mee. Aan zo'n reactie heeft tham niets: misschien dit, waarschijnlijk dat.
Bovendien is het onjuist wat u stelt. Als de buitenlandse student zich voor 6 maanden op het adres inschrijft, wordt de huurtoeslag voor deze zesmaandenperiode gebaseerd op het JAARINKOMEN / verzamelinkomen van tham + de buitenlandse student. Zodra de buitenlandse student zich uit laat schrijven, telt weer uitsluitend het JAARinkomen van tham. N.B: als er een huurcontract wordt opgesteld is onderhuur een optie. Er mag dan geen gezamenlijke huishouding aanwezig zijn. Het inkomen van de buitenlandse student is dan niet van invloed op de huurtoeslag van tham.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.