Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel belasting moet ik betalen als ik geld leen via mijn ouders?

-Ik heb een BKR notering: Ik kan geen hypotheek krijgen
-Netto inkomen: € 2 900 per maand
-Spaarrekening: € 20 000

Apartement kost €80 000 inclusief "kosten koper".
Ik heb dus €60 000 nodig.

De constructie die ik heb bedacht gaat als volgt:

1. Mijn ouders lenen € 55 000
2. Dit bedrag geven zij mij als gift onbelast (zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/vrijstelling_voor_de_schenkbelasting/)
3. Ik koop het huis
4. Maandelijks betaal ik de lening terug (€1450 voor 48 maanden termijn, €1900 voor 36 maanden termijn). Dit gaat via mijn ouders: Ik betaal mijn ouders, en mijn ouders betalen de financieringsmaatschappij.

Stap 1, 2 en 3 gaan zonder problemen me dunkt. Maar stap 4, waar ik mijn ouders maandelijks over de gehele termijn (36 of 48 maanden) een bedrag van €1450 (of €1900) overmaak ben ik een stuk minder zeker over.

Vraag 1: Moeten mijn ouders over dat bedrag inkomstenbelasting betalen?
Vraag 2: Is deze constructie überhaupt mogelijk, of vind de belastingdienst dit geen goed idee? Met andere woorden, ziet de belastingdienst dit nog steeds als een gift?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In het wegschenken aan u van de persoonlijke lening die uw ouders zouden moeten aangaan, zie ik niet zo veel. De schenking is pas belastingvrij als het kind (u dus) nog geen 40 jaar is. Bovendien moet de lening worden besteed aan de aankoop van de woning / appartement. Zie de bron. Het belangrijkste nadeel van schenken is hier dat de schenking plaatsvindt vanuit geleend geld. Het risico ligt geheel bij je ouders.

Liever zou ik allereerst onderzoeken of de BKR registratie niet ongedaan kan worden gemaakt. (zie reacties) En zo de mogelijkheid te openen om zelf een hypothecaire lening af te sluiten.

Als dat echt niet mogelijk is kunt u kijken of de constructie van lening ouders / doorlenen aan u een mogelijkheid is. Nadeel is dat uw ouders moeten lenen (persoonlijke lening) tegen een marktconforme rente van al gauw 5 tot 7 procent. De meeste kredietverstrekkers hebben ook een limiet bijvoorbeeld € 50.000 en zullen het maximum alleen verstrekken als er voldoende onderpand is bijvoorbeeld voldoende inkomen van de kant van uw ouders. Ook hier is er een risico voor de ouders, waardoor ook deze constructie in het algemeen wordt afgeraden.

U mag lenen van uw ouders lenen tegen een markconforme hypothecaire rente met een bandbreedte van 25%. Een rentepercentage afspreken van bijvoorbeeld 5% lijkt me ongeveer het maximaal haalbare op dit moment. De lening moet annuïtair of lineair zijn wil de door u betaalde rente aftrekbaar zijn. Als u googelt op: stappenplan + familiebank + hypotheek kunt u meer informatie vinden over de familiebanklening.
De lening moet aangemeld worden bij de belastingdienst. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/opgaaf_lening_eigen_woning

Voor de inkomstenbelasting hoeven uw ouders niets in hun aangifte in te vullen. De door hen te betalen rente over de persoonlijke lening zal voor hen geen fiscaal voordeel opleveren, als er geen belastbaar vermogen tegenover staat. Voor u is de rente wel aftrekbaar. Het is aan u om een eventueel nadeel voor uw ouders van door hen te betalen rente te vergoeden.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om even concreet antwoord te geven op de vraag:

Jij hoeft geen belasting te betalen, als je deze lening netjes regelt (evt met notaris maar strikt genomen hoeft dat niet) is de betaalde rente voor jou aftrekbaar.

Je ouders hoeven waarschijnlijk belasting te betalen over de rente (want het is inkomen uit vermogen, dus box 3), maar juist voor hen is het zinvol hier even ECHT deskundig advies over in te winnen.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing