Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn moeder heeft een groot vermogen. Wat gebeurt er met mijn bijstandsuitkering en met mij als zij zou komen te overlijden?

Ik hoorde dat ik onder curatele gesteld zou worden, wat houdt dit in en klopt dit wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als jouw moeder overlijdt zul jij jouw kindsdeel erven. Als er geen andere erfgenamen zijn erf je alles. Daarmee krijg je, na aftrek van belasting, vermoedelijk nog steeds een groot vermogen.
Curatele betekent dat je niet zelf over je vermogen kunt beschikken, er wordt er curator aangesteld die jou bv wekelijks of maandelijks een deel van dat vermogen ter beschikking stelt om van te leven. Wellicht betaalt hij ook je huur en vaste lasten zodat jij het niet kunt verbrassen.
Bijstand is voor mensen die niets hebben, maar als jij vermogen erft heb jij vermogen. De bijstand zal dan vervallen totdat het vermogen nagenoeg op is.
Onder curatele stelling vereist een rechterlijke uitspraak, ik denk daarom dat jouw moeder het woord heeft gebruikt om jou duidelijk te maken dat zij in haar testament voorzieningen heeft getroffen om te voorkomen dat al dat geld in één keer op jouw rekening wordt gestort. Het zal op een of andere manier zo gaan lopen dat je maandelijks een toelage krijgt om van te leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing