Heeft het zin om een bezwaaarschrift in te diene bij de Belasting inzake vermogensbelasting?
Beste mensen,
Bij Kassa zag ik dat er een proces gaande is tegen de heffing van vermogensbelasting van 1,2 procent.
Omdat de laatste jaren geen 4 procent rendement meer gehaald word op spaargeld.
Bij bondvoorbelasting hebben ze een voorbeeld van zo'n bezwaarschrift en ze raden iedereen aan met spaargeld bezwaar in te dienen over 2013 en 2014.
Mijn vraag is heeft dat wel zin? Want het staat toch in de wet dat je 1,2 procent moet betalen? Dan moet toch eerst de wet veranderd worden? Met een proces verander je de wet toch niet?
Hoe zit dat eigenlijk. Ik ga sowieso wel bezwaar indienen, maar ik vraag me wel af hoeveel zin dat heeft.
vr gr Gonna
Ook op de site van Kassa staat een en ander vermeld hoe te handelen.
Maar het kan enkele jaren duren voordat er een uitspraak van de rechter ligt in deze zaak. Tegen die tijd kan de VRH inmiddels in het nieuwe belastingstelsel verlaagd zijn. Of nog beter, de rente inmiddels gestegen... :) http://www.bondvoorbelastingbetalers.nl/#nav731=6883 Het kan enkele jaren duren voordat er een uitspraak van de rechter ligt in deze zaak.
\
29 mei 2009 Dit is een treffende illustratie van de onbetrouwbaarheid van economische voorspellingen. De zoveelste...
Wat mij betreft wordt de heffingsvrijstelling verhoogd naar pakweg
€ 50.000,- en de fictieve rente verhoogd naar 2%. Onrecht vind ik overigens een groot woord. Als je vermogen boven de vrijstelling zit, heb je in Nederland niets te klagen.
Als je onrecht in Nederland wilt aankaarten kan ik wel schrijnender voorbeelden bedenken. @SimonV
Op zich een goed idee.
Misschien is de meest praktische oplossing wel om de vermogensrendementsheffing te vervangen door een vermogenswinstbelasting.
Door onderscheid te maken naar type vermogen geeft je de mogelijkheid om te schuiven, zodat je geen belasting betaald over vermogen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.