Is een achteraf gemonteerde trekhaak op een leaseauto aftrekbaar van de belasting?
Je laat na goedkeuring van de leasemaatschappij een trekaak monteren en voldoet de rekening zelf. Zijn dit aftrekbare kosten?
paulus811

paulus811 is an excellent responder and has a bronzen medal in belastingen category
10 jaar geleden
in:
Belastingen
13.9K
13.9K keer bekeken
crispy
10 jaar geleden
Ik weet het niet zeker maar het lijken me geen aftrekbare kosten, behalve als de trekhaak voor zakelijke doeleinden wordt gemonteerd.
fisbel
10 jaar geleden
Niet aftrekbaar als aftrekpost in de aangifte. Wel aftrekbaar als zijnde vermindering van de bijtelling.
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo vermindering bijtelling? de wagen wordt duurder als de werkgever de trekhaak koopt.
Computoon
10 jaar geleden
De wagen wordt inderdaad duurder maar de fiscale bijtelling verandert niet door achteraf aangebrachte accessoires. Voor auto’s met een tenaamstelling vanaf 1 juli 2006 geldt dat de bijtelling wordt berekend over de waarde zoals die ook voor de BPM-berekening geldt: de catalogusprijs inclusief de af-fabriek gemonteerde opties. Bij de dealer aangebrachte accessoires tellen dan niet langer mee voor de bijtelling.
Verschillende werkgevers hebben ook een 'eigen bijdrage' voor de leaseauto, die in mindering wordt gebracht op die fiscale bijtelling (maar maximaal tot het bedrag van die fiscale bijtelling, de fiscale bijtelling mag per saldo niet negatief worden). Bijvoorbeeld omdat ze een 'mooiere'/'duurdere' leaseauto hebben gekozen dan ze 'standaard' gekregen zouden hebben. Of om een andere reden. Alle eigen bijdragen voor privé-gebruik mogen op de fiscale bijtelling in mindering worden gebracht. (Boetes uiteraard niet.)
De werkgever van vraagsteller zou daarom dat (waarschijnlijk) vaste bedrag van de eigen bijdrage eenmalig kunnen verlagen voor de kosten van de trekhaak. Maar dan wordt er (bij verder gelijke omstandigheden) meer loonheffing ingehouden omdat de fiscale bijtelling zelf niet verandert.
Even wat volledig fictieve getallen:
Stel dat fiscale bijtelling eur 100 is, eigen bijdrage nu eur 30, dan wordt eur 70.- meegenomen als loon voor loonheffing (100 -/- 30). Stel dat de trekhaak (zeg eur 20.-) wordt vergoed via de eigen bijdrage.
Fiscale bijtelling blijft eur 100.-, eigen bijdrage wordt eenmalig (30 -/- 20) = 10, dan wordt (eur 100.- -/- 10.-) = 90 meegenomen voor de loonheffing. De lagere eigen bijdrage leidt dus tot een hogere loonheffing. Wat m.i. daarom het voordeligst is voor vraagsteller: vraagsteller laat de trekhaak monteren, declareert de factuur van de garage en laat 'm aan zich uitbetalen. NB: ik ga ervanuit dat vraagsteller een fiscale bijtelling heeft. Als iemand een trekhaak wil laten aanbrengen, rijdt hij waarschijnlijk meer dan 500 km/privé per jaar.
Even wat volledig fictieve getallen:
Stel dat fiscale bijtelling eur 100 is, eigen bijdrage nu eur 30, dan wordt eur 70.- meegenomen als loon voor loonheffing (100 -/- 30). Stel dat de trekhaak (zeg eur 20.-) wordt vergoed via de eigen bijdrage.
Fiscale bijtelling blijft eur 100.-, eigen bijdrage wordt eenmalig (30 -/- 20) = 10, dan wordt (eur 100.- -/- 10.-) = 90 meegenomen voor de loonheffing. De lagere eigen bijdrage leidt dus tot een hogere loonheffing. Wat m.i. daarom het voordeligst is voor vraagsteller: vraagsteller laat de trekhaak monteren, declareert de factuur van de garage en laat 'm aan zich uitbetalen. NB: ik ga ervanuit dat vraagsteller een fiscale bijtelling heeft. Als iemand een trekhaak wil laten aanbrengen, rijdt hij waarschijnlijk meer dan 500 km/privé per jaar.
paulus811
10 jaar geleden
Dank Computoon voor je zeer heldere uitleg! Zou zomaar een heel goed antwoord kunnen zijn ;-) ik za kontakt opnemen met de salarisadministratie of ze dit kunnen verrekenen. Ik betaal een eigen bijdrage omdat de auto boven het normbedrag is. De prijs van de trekhaak is 3 maanden eigen bijdrage, dus hoop dat men deze service wil/kan verlenen.
Dank!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.