Belastingaangifte: eerst optellen en dan afronden, of eerst afronden en dan optellen?
Bij het doen van de belastingaangifte moeten alle bedragen worden afgerond op hele euro's. Dit afronden hoeft niet wiskundig te gebeuren; je mag in je eigen voordeel afronden. Als het jou beter uitkomt mag je dus € 2,70 afronden naar € 2, en mag je juist € 4,20 afronden naar € 5, net wat voor jou voordeliger is.
Tot zover is de afrondregel mij duidelijk.
Maar wat zijn de regels als je meerdere bedragen bij elkaar moet optellen? Stel bijvoorbeeld dat ik twee spaarrekeningen heb, en dat ik mijn totale spaarsaldo moet opgeven. Op de ene spaarrekening staat € 1,70 en op de andere spaarrekening staat maar liefst € 2,60 (fictieve bedragen natuurlijk, het gaat om het idee).
Mijn doel is: een zo laag mogelijk spaarsaldo opgeven.
Wat is de toegestane manier:
a)
Op de ene spaarrekening staat € 1,70. Ik rond dit af in mijn voordeel naar € 1.
Op de andere spaarrekening staat € 2,60. Ik rond dit af in mijn voordeel naar € 2.
Nu tel ik beide afgeronde bedragen op. Het totale spaarsaldo dat ik in mijn aangifte zet wordt dus € 3.
b)
Ik tel de saldi van beide spaarrekeningen op. Mijn totale spaarsaldo wordt € 1,70 plus € 2,60; dat is dus € 4,30.
Dit bedrag rond ik af in mijn voordeel. Het totale spaarsaldo dat ik in mijn aangifte zet wordt dus € 4.
Nogmaals: de belastingdienst zal vast geen probleem maken van die ene euro, maar het gaat me om het principe. Welke manier is officieel juist: eerst afronden en dan optellen, of eerst optellen en dan afronden?
Nooit van persoonsgebonden aftrekposten gehoord? @Amadea:
Zo'n vreemd antwoord heb ik t.a.v. de belastingaangifte nog nooit gehoord. De belastingdienst zal overigens deze werkwijze glimlachend goedkeuren.Dat gebeurt op meer punten hoor. Er zijn mensen die werkelijk op oudejaarsavond de inhoud van hun portemonnee legen, om te kijken wat er in zit. En als dat € 15 is dit bij contact geld vermelden. Hierbij vergetend dat € 512 p.p. niet opgegeven hoeft te worden.
@Paulus:
Het goede antwoord. Zo wordt ziektekostenaftrek benaderd door de Belastingdienst.
Bron: de bespreking van de casussen op de jaarlijkse bijscholingsdag van de ouderenbonden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.