Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan zorgen dat ik mijn belastingafdracht voor 2015 verlaagd?

Ik las net op de ING-site dat het interessant is om je vermogen in box 3 te verlagen door vóór het eind vh jaar
grote inkopen te doen. Op dit moment weet ik niets te kopen voor een tamelijk groot bedrag. Geldt het ook als je gewoon het geld van je rekening haalt?
Graag een eenvoudige uitleg!?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ja dat geldt ook voor een groot bedrag als je dat bijv. in een kluisje legt. Het is dan nog te hopen dat de belastingdienst niks in de gaten heeft. Maar realiseer dat ze bij grote bedragen navraag kunnen doen of je aangifte mogelijk aanpassen. Dus grote bedragen in een keer afboeken, er zit een risico in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Als je je geld van je rekening haalt en thuis in een kistje stopt, verandert er niets aan het vermogen. Het ligt alleen op een andere locatie.
Computoon
10 jaar geleden
Er zijn een aantal legale mogelijkheden het vermogen te verlagen. En dan bedoel ik niet drank, vrouwen of gokken. Op sites en ook in het blad FiscAlert worden vrijwel ieder jaar de zogenaamde eindejaarstips gegeven. FiscAlert geeft er dit jaar 60 waarvan 37 tips voor particulieren. Helaas is een abonnement op dit blad noodzakelijk om de tips op internet in te zien.

Door eindejaarstips 2014 te googelen vindt u diverse sites met tips om het vermogen nog net voor 1 januari te verminderen. Zie bron 1.

Daar gaat ie:
1. In box 3 moet u 1,2% over uw niet vrijgesteld vermogen betalen, waar onder bijvoorbeeld spaartegoeden en beleggingen. Maar gaat u groensparen of groenbeleggen, dan krijgt u een vrijstelling voor deze beleggingen tot een bedrag van € 56.420 en € 112.840 voor partners . Daarnaast bestaat in 2015 recht op een heffingskorting van 0,7% over het vrijgestelde bedrag in box 3. Als u dus van plan bent te gaan groensparen of beleggen kunt u dit het beste nog in 2014 doen. Zie bron 2.

2. Los een kleine eigenwoningschuld af.
Als u nog een kleine eigenwoningschuld heeft, heeft u recht op de aftrekpost wegens geen of geringe eigenwoningschuld. Stel dat u een woning heeft met een eigenwoningforfait van € 1500 en u heeft nog maar € 30.000 schuld met € 1500 hypotheekrente. De hypotheekrente levert geen fiscale winst op. Door af te lossen wordt het vermogen in dit voorbeeld met € 30.000 verlaagd. Jaarlijks een fiscale winst van € 360.

3. Persoonsgebonden aftrekposten - bijvoorbeeld giften
Alleen giften boven de drempel (1% van uw drempelinkomen, minimaal € 60 tot maximaal 10% van het drempelinkomen) kunt u aftrekken. Door giften over meerdere jaren te bundelen en ze in één jaar te betalen, heeft u maar één keer ‘last’ van de drempel. Giften in natura tellen ook mee. Denk bijvoorbeeld aan uw oude, nog werkende computer die u aan een goed doel geeft. Vraag een bon met een handtekening. Zet op de bon een reële schatting van de waarde bijvoorbeeld 10% van de aanschafprijs

N.B: als er maar 1 of een paar goede doelinstellingen zijn is het slimmer deze giften als periodieke gift te geven. Er is geen drempel en maximum voor deze giften. Met het maken van een schenkovereenkomst periodieke gift is de gang naar de notaris vanaf 2014 niet meer nodig - zie bron 3

Er ontbreekt ruimte. Zie voor 4,5, 6 bij reacties
4. Doe een schenking nog dit jaar
5. Haal contant geld in huis
6. Betaal de zorgpremie voor het komende jaar alvast in december.
fisbel
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing