Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat vindt en doet de belastingdienst als je iemand €150000 leent tegen 0,05% om een huis te kopen?

Gesteld ik leen mijn vriendin 150.000 euro tegen 0,05% rente, wat zal de belastingdienst dan doen tegen haar of tegen mij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wanneer je vriendin gebruik wilt maken van hypotheekrenteaftrek, dan dient zij de gegevens omtrent de lening door te geven aan de Belastingdienst. (bron 1 en 2)

Het beste kan je via de Belastingtelefoon even contact opnemen met een ambtenaar van het betreffende Belastingkantoor.
De Belastingdienst gaat namelijk uit van een 'marktconforme' rente en de definitie daarvan kan nog wel eens verschillen. Een rente die (ver) onder 'marktconform' zit (en dat vermoed ik wel bij 0,05%) kan worden beschouwd als een schenking. Daar dient vervolgens weer schenkbelasting over te worden betaald. (bron 3)

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens is de algemene vrijstelling voor de schenkbelasting
€ 2.092,-
Voor jullie zou dan het volgende sommetje opgaan, indien je geen schenkbelasting wenst af te dragen:
(marktconforme rente - 0,05) x hypotheek = minder dan € 2.092,- (op jaarbasis)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In feite niets. Het staat iedereen vrij een ander geld uit te lenen, voor welke reden dan ook. De gevraagde rente is vandaag de dag niet vreemd, dus kan dat ook zonder problemen. Hooguit kan de belastingdienst ( alsze al tijd hebben voor deze kwestie) de uitlener vragen hoe ze aan dat geld komen, tenminste als het niet eerder op de rekening heeft gestaan en in de aangifte is meegenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing