Is het mogelijk om geen belasting te betalen?
Een internet held in Nederland (said van altijdgeslaagd.nl) betaald geen belasting en heeft ook niks op zijn naam staan. Hij heeft daarin tegen wel de maximale boete gekregen van 2ton en nog wat extra, maar hoeft dus niks te betalen omdat hij niks heeft om mee te betalen op PAPIER.
Kan dit? En hoe kan de belasting nog iets van hem afpakken wanneer hij niks op zijn heeft staan? Is dit gewoon pure bedrog wat hij verteld?
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie hier over te vertellen hebben.
Mijn excuses
Op inkomen? Ja. (Of heet hij Willem?)
Alle ander Nederlanders wel. :)
Mijn vraag was, welk maandelijks bijdrage? Waarop?
In het geheel is of BTW of over vermogen of over inkomen (of mag ook en zijn) Je betaald belating 'ergens' over. dat kan per maand of anders zijn.
Maar alleen met de loonbelasting en belasting over bezit. Ik vind het oneerlijk dat je moet betalen als je hard werkt en als je moet betalen omdat jij bijvoorbeeld goed kan sparen of omdat je een erfenis krijgt.
Maar ik ben geen financieel meesterbrein ik weet niet wat voor gevolgen dat zou hebben. Als ik zeg dat ouders moeten betalen voor school zeg ik het misschien verkeerd. De gebruiker van school moet er voor betalen, dus ouder of kind of volwassene die lessen volgt. Ik zie daar geen probleem in. Maar daar staat tegenover, ik heb geen kinderen, ik weet niet wat een kind kost en of schoolgeld te veel zou zijn. Ik weet ook niet wat een school kost. Alleen wat hebben die winkelbediendes e.d. er mee te maken?
Die krijgen toch gewoon loon en met uitzondering van de hulpverleners worden die betaald door het bedrijf en niet door het rijk? En een aantal van die mensen de kapper en de automonteur betaal ik weer voor hun diensten. En of kinderen onze toekomst zijn durf ik ook niet te zeggen. Kinderen hebben een toekomst net als ik trouwens (six feet under).
Maar eerlijk ik zou niet weten hoe kinderen een rol spelen in onze toekomst, ze worden ouder, groeien op, gaan dingen doen (maken meer kinderen) krijgen een baan (of niet) maar wat heeft dat met mij te maken? Dat als ik straks oud en verschrompeld in een bejaardenflat lig (als ik oud word) verzorgd word door een kind van nu?
we hebben ons om één of anderen reden behoorlijk laten opzetten tegen zogezegd profiteurs, de "kleine man" die een uitkering trekt of zijn maatschappelijke plichten niet vervult; Zoals "arbeiden".
Ik begrijp dat niet... ik ben blij dat ik een job heb en als ik zou weten dat de belastingen in belgië goed gebruikt zouden worden, zou ik die ook graag betalen. Zoals bij de Denen: vele Denen geven aan dat ze graag belastingen betalen omdat ze er veel voor terug krijgen: gratis onderwijs (ook Univ), gratis kinderopvang....
MAAR ik lig er helemaal niet van wakker als iemand ervoor kiest om niet te werken. Een basisiinkomen zou dit mogelijk moeten maken: iedereen een basisinkomen en daar bovenop je loon als je gaat werken.
in ieder geval :
de beste manier om geen of minimale belastingen te betalen is nog altijd : een multinational bezitten, of veel verdienen en een goede boekhouder in dienst nemen. zodat je het verdiende kan wegwerken in zogeheten onkosten. of je kapitaal ergens ver deponeren zodat je aan belastingen kan ontsnappen.
Er zijn bronnen die beweren dat hier véél meer geld naartoe gaat dan naar wat er "geprofiteerd" wordt door de kleine man via uitkeringen e.a. niet-arbeidsgerelateerde inkomens. Als dat waar is, vraag ik me af waarom wij zo supergevoelig zijn voor niet-arbeidswilligen, of mensen zoals deze die beschreven wordt in de vraag. En minder voor degenen die met het grote kapitaal gaan lopen.
Verder :
We zouden beter op àlle vragen neutraal blijven antwoorden trouwens. ook op vragen zoals deze. Vragen over "profiteurs", misbruik, vrouwenmishandeling etc... maken altijd zoveel gemoederen los. Daar is de vraagsteller geen stap verder mee. Rustig blijven, de situatie rustig analyseren en er niet meteen termen opplakken omdat het JOU raakt, dat is een veel opener ingesteldheid om vragen op fora zoals deze te benaderen.
We zitten vast in een soort protestantse arbeidsmoraal van '; wie niet werkt zal niet eten ' maar ondertussen wonen we na ruim 100 jaar industrialisatie en kapitalisme in een ontzettend rijk land waar de middelen zijn voor iedereen, maar niet meer betaald werk voor iedereen, en maken we mensen afhankelijk van uitkeringen en drukken ze daarmee in een armoedeval. Voor we echter rijp zijn voor iets als het basisinkomen moeten we collectief (heb je dat woord weer) een gigantische denkslag maken. Liveisgreat ; ken je deze ?
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/gratis-geld.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Mincome
http://www.globalincome.org/Nederlands/GBI.html
Een basisinkomen zou daar een hele boel in kunnen veranderen. Geld verdienen is namelijk niet de enige motivatie om te werken. Of iets anders nuttigs te doen. En ,mensen die niets nuttigs doen.....die hou je toch, basisinkomen, uitkering of helemaal niks.
(je moet wel eerst een "bedelpagina" door maar als je die wegklikt krijg je een verhelderend artikel over het thema).
Men ziet in Vlaanderen als enige mogelijkheid om het sociaal contract na te komen : betaald werk in het "Normale Arbeidscircuit". Dat wordt versterkt door artikels in de populaire pers, bv. van een uitkeringstrekker die nooit werkte en dan met pensioen gaat (alsof iemand dat zo maar open en bloot zou toegeven, dat is wel erg traceerbaar).
Of over OCMW bedienden die "niet langer kunnen zwijgen" over de vele fraudeurs bij het OCMW. Wetende dat je in Belgiê ca; 800 € steun krijgt als alleenstaande, niet kostendelend mag samenwonen (dan verlies je ongeveer de helft) en dus gedwongen wordt om "in het zwart" te gaan klussen om te kunnen overleven (een krot kost hier al gauw 350 à 500 € of meer, exclusief energiekosten, sociale woningen zijn er véél te kort (slechts 6% van de woningmarkt)) en het leven is een stuk duurder dan in Nederland (bv. voedingsmiddelen).
Maar daar gaat het sociaal contract niet om, om "betaalde arbeid". Dat is één manier om je verplichtingen aan de samenleving te voldoen. Maar om een samenleving op te bouwen is er veel meer nodig dan dat.
In de zorgsector kreunt men onder de werkdruk. De cultuursector wordt in de volgende coalitie genekt. Als je vrijwilligerswerk doet als steuntrekker wordt dit niet als "nuttig" beschouwd, alleszins niet nuttig genoeg om je uitkering boven de armoedegrens te houden.
Het Neo-liberale gedachtengoed is hier algemeen in Vlaanderen. Let op : er zijn ook goed dingen aan liberaal denken. Ik vind ook dat men mensen moet aansporen om in de gemeenschap te blijven meedraaien. Maar of dat moet gebeuren door ze in de armoede te duwen, hmmm...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.