Stnrd brutoloon valt in de 42% schijf. Door werk in buitenland is brutoloon bijna het dubbele. Krijg ik straks een enorme belastingaanslag?
Normaal zit ik in 42%, maar door al die extra's kom ik nu bruto op het dubbele uit. Ik vraag me af of de werkgever daarmee rekening houdt bij het inhouden van de loonheffingen, en ik niet straks een berg terug moet betalen.
Toegevoegd na 1 dag:
Vanwege 1 van de antwoorden nog wat extra informatie:
dank voor de uitleg! Wat meer details dan:
basis bruto salaris is 53000
door werk in het buitenland loopt het brutosalaris op tot 82000*
ingehouden loonheffingen: 33000*
* (de laatste 3 maanden van 2014 zijn op basis van extrapolatie van gegevens op loonstroken)
Salaris wordt volledig door nederlands bedrijf uitbetaald, ondanks het feit dat ik meer dan 183 dagen in het buitenland werk.
Dus het lijkt er op dat u volledig valt onder het Nederlandse belastingrecht. Vraag dit even na bij uw werkgever.
En wacht even de jaaropgave af. Maar hou wel rekening dat u misschien wat bij ga betalen, dus zet een deel al die extra's op een spaarrekening.
Bijbetaling achteraf zal niet of nauwelijks gaan plaatsvinden. Had u de aanvullende informatie maar direct verstrekt. Overigens met alle plezier gerekend in mijn aanvankelijke antwoord, maar dit betreft een antwoord met een tweede werkgever – een werkgever in Duitsland. Met een totaal andere uitkomst. Nu geen gedoe met aftrek dubbele belasting, wereldinkomen, sociale premies. Het lijkt allemaal veel eenvoudiger te zijn. Voor uw werkgever is het eenvoudig om de juiste belastingafdracht te doen plaatsvinden. Bijbetalen is niet aan de orde, want er vindt geen splitsing in inkomens plaats: inkomen Nederland / inkomen Duitsland. Eitje dus.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.