Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik in Nederland belasting betalen?

Ik woon hier in NL en ga voor een contract van 5 jaar in Belgie werken(blijf wel in Amsterdam wonen). Nu wil ik weten wat voor belasting betaal ik hier wel/en wat niet. Verder heb ik een auto op NL kenteken (moet ik dat ook omzetten of niet)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik had hier voor in NL alleen bijbaantjes (was nog aan het studeren)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Over het algemeen betaal je dan in België je belasting, maar ook in Nederland moet je aangifte doen. Voor details kun je het beste bellen naar de Belastingdienst want het hangt van veel factoren af, zoals wat voor aftrekposten je hebt, of je misschien nog belasting moet bij betalen in Nederland. Dit verschilt per individu dus je kunt je dan het beste door de Belastingdienst zelf laten inlichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vooropgezet. Je moet niets. Alles mag. Binnen de grenzen der rechtvaardige wetgeving. U schets een situatie dat u als Nederlander(se) hier te lande uw vaste woon- en verblijfplaats heeft en dat uw sociale leven zich in Nederland afspeelt.
Het feit dat u 5 jaar in het buitenland gaat werken laat onverlet, dat u in deze situatie binnenlands belastingplichtig bent voor uw wereldinkomen. U moet in Nederland aangifte doen en wellicht vragen om aftrek ter voorkoming van dubbele belasting of aftrek elders belast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het contract is voor 5 jaar en dan valt het niet onder de regelingen tijdelijk contract.
Dus u valt onder het werkland beginsel. Indien het een baan in het onderwijs betreft, dan is sprake van een uitzondering. Dan graag een nieuw vraag stellen, want dan wordt het antwoord anders.

U betaal in België belasting over uw inkomsten en valt ook onder Belgische sociale stelsel.

Vanwege de overgang van bijbaantjes zult u in het overgangsjaar ook de inkomsten uit de bijbaantjes op te geven. En waarschijnlijk ook iets met de studie kosten of het moet zijn dat u tijdens de studie de volledige periode studiefinanciering heeft gekregen.

Indien u een woont in een koophuis in Nederland dan heeft u recht op aftrek, maar deze wordt in uw geval niet automatisch verrekend. Als dit het geval is dan dient het uitgezocht te worden. Ook hierover ga ik nu even niet dieper over in.

Vooral het eerste jaar is het verstandig om samen met een belastingambtenaar uw aangifte samen in te vullen. Meld vooraf aan de afspraak dat het gaat om wonen in Nederland en werken in België voor 5 jaar.
Vooral de compensatie regels zijn gewikkeld.

Met uw auto hoeft u niets te doen, u mag het overzetten naar een Belgisch kenteken, maar dan maakt u de zaken alleen maar lastiger. Voor de inkomstenbelasting maakt het niets uit.
Over een auto betaal u alleen wegbelasting. En de Belgen zullen het wel spijtig vinden dat u wel gebruik maakt van de Belgische wegennet, maar niet in Belgie belasting betaald.

Zie het belastingverdrag Nederland en Belgie van 5 juni 2001 voor alle regels en zo.

Ook is het belangrijk dat u een beroep gaat doen op de compensatieregelingen, want deze worden niet automatisch toegepast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing