Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Huurwoning in Nederland maar koophuis buitenland, geldt niet als tweede woning bij de belastingdienst maar waar valt het dan wel onder ?

Ik woon maar max 3 maanden per jaar in het buitenlandse huis en verhuur het niet. Omdat ik in nl geen koopwoning heb maar een huurwoning is het huis in het buitenland geen “tweede woning” heb ik begrepen. Maar wat is het dan wel, hoort het wel thuis in box 3 of niet ? Als het niet in box 3 thuishoort, hoe maak ik er dan melding van bij de belasting of hoef ik er geen melding van te maken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

U bent en blijft ingeschreven in Nederland, zo begrijp ik. Er is geen sprake van emigratie. Het centrum van uw sociaal leven speelt zich af in Nederland.

De woning in het buitenland moet worden aangegeven in Box 3 bij: tweede woning of een andere onroerende zaak. Voor belastingjaar 2013 vult u de waarde in het economisch verkeer in van de buitenlandse woning in onbewoonde en onverhuurde staat per 1 januari 2012. Een eventuele hypothecaire schuld mag in mindering worden gebracht op deze waarde bij schulden box 3. Bij vrijstellingen en verminderingen vinkt u aan: aftrek om dubbele belasting te voorkomen / box 3 / buitenlandse onroerde zaken waarvoor u vrijstelling van inkomstenbelasting wilt. De invulbalk spreekt voor zich.

Als het goed is hoeft u over de buitenlandse woning geen belasting Box 3 te betalen vanwege de aftrek ter voorkoming dubbele belasting.
fisbel
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing