Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een auto van de zaak lenen?

Mijn auto is eergisteren stuk gegaan en staat op dit moment in de garage. Mijn directeur heeft voorgesteld dat ik een leaseauto (wat op naam staat van het bedrijf) mag lenen totdat mijn auto zelf weer terug is van de garage. (mijn moeder ligt namelijk in het ziekenhuis, aan de andere kant van Nederland, dan kan ik haar gewoon bezoeken) Kan dit geen problemen geven met de belastingdienst? Normaal heb ik namelijk geen lease-auto en ik wil geen problemen met de belastingdienst dat ik een boete ofzo krijg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De auto behoort tot het ondernemingsvermogen (bedrijf van de baas). Of dat via een leaseconstructie gaat of via normale eigendom: dat maakt niets uit.
Jij bent daar werknemer. Dan zijn in principe alle voordelen die jou toekomen in de relatie tussen werknemer en werkgever belast als loon (artikel 10 lid 1 van de Wet op de Loonbelasting). Een auto die door de werkgever ter beschikking wordt gesteld is een vorm van loon in natura. ALs de auto UITSLUITEND voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, hoeft bij de berekening van het loon geen rekening te worden gehouden met de verstrekking. In jouw geval wordt de auto vooral voor privégebruik ter beschikking gesteld. Op grond van artikel 13bis van de Wet op de Loonbelasting moet dit voordeel tot het loon gerekend worden. Als je meer dan 500 kilometer prive rijdt met de auto, is de bijtelling 25% van de cataloguswaarde (kan lager percentage zijn, afhankelijk van de CO2 uitstoot van de auto). LET OP: als je die auto een half jaar tot je beschikking krijgt betekent de 500 kilometergrens NIET dat je in dat half jaar 499 kilometer privé mag rijden!.

Conclusie: het ter beschikking stellen van de auto is een voordeel wat voortvloeit uit jouw dienstbetrekking. Uitgangspunt is dat dat loon is (artikel 10). Op welke wijze het loon berekend gaat worden is geregeld in artikel 13bis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er geen huur- en/of leasecontracten zijn, is er niets aan de hand. Erg meelevend van de directeur om hiervoor een auto beschikbaar te stellen.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing