Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Laat in het jaar samen huis gekocht, hoe zit het met de belasting?

Heb vanaf 1 november een huis gekocht met mn vriendin en hebben samen een samenlevingscontract.
Hebben november de voorlopige aanslag 2013 gedaan en gisteren de definitieve, maar nu stond er dat we meer dan 1000 euro zorg moeten terugbetalen omdat mn vriendin tot 1 november gewoon zorgtoeslag kreeg. Maar is dit wel correct dat ze alles vanaf jan tot nov terug moet betalen? Kunnen we ook niet-geregistreerd invoeren omdat het maar 2 maanden is? Dan hoeven we verder niets te betalen. Het lijkt me namelijk heel krom dat je alles terug moet betalen terwijl je pas vanaf 1 nov samenwoont?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Hallo,

Helaas zul je de zorgtoeslag terug moeten betalen, aangezien jullie worden gezien als fiscaal partners en dan het gezamelijk inkomen als grondslag wordt gebruikt.
Het is namelijk in de wet inkomstenbelasting zo geregeld dat je op het moment van het aangaan van een notarieel samenlevingscontract je automatisch fiscaal partners wordt agv art 5.1.b. wet AWR. Als gevolg van lid 2 van hetzelfde artikel wordt je ook aangemerkt als partner voor de rest van het jaar wanneer je de rest van het jaar op hetzelfde adres staat ingeschreven.
Niet geregistreerd invoeren is geen mogelijkheid omdat je als notarieelsamenlevend geregistreerd staat in de gemeentelijke basis administratie en daarin heeft de overheid inzicht. "Liegen"wordt dus altijd gezien en kun je een behoorlijke boete voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je, zoals bij jullie, maar een paar maanden samen bent, kun je er voor kiezen om het gehele jaar fiscaal partner te zijn. Dit betekent dus ook dat je er voor kunt kiezen om dit NIET te doen. Je doet dan nog apart aangifte. Je moet dan alleen de kosten mbt de aankoop van je huis verdelen, dus elk 50% of welk percentage jullie hebben afgesproken. Natuurlijk moet je ook invullen dat je maar 50% eigenaar bent van de woning.
Met betrekking tot de toeslag. Als je een samenlevingscontract aangaat, wordt je van elkaar toeslagpartner vanaf dat moment, mits je niet voor die tijd al samen op hetzelfde adres woonde, dan is er sprake van toeslagpartner met terugwerkende kracht.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en toen ik in september ging samenwonen (met samenlevingscontract ed) kreeg ik tot en met augustus nog mijn toeslag. Daarna niet meer omdat ons inkomen te hoog was. En wij zijn gewoon fiscaal partner voor de IB voor het gehele jaar.
Waar moet je eerst even naar kijken:
-Heeft je vriendin het feit dat jullie gaan samenwonen wel doorgegeven op mijntoeslagen?
-Neem contact op met toeslagen om uitleg.
-Eventueel kun je er voor kiezen om dus apart aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door dat jullie samenwoonde en samen een huis bezitten zijn jullie toeslag partners zijn. En telt het gezinsinkomen voor de toeslagen.

De toetsingsmoment is de situatie op 31-12-2013. Dus als op dat moment samen een huis hebt, dan ben je voor het hele jaar 2013 toeslagpartners.

Omdat het in jullie geval wel zeer hard is. Kun je beroep doen op hardheidsregeling.

Wel het mogelijk dat jullie voor inkomstenbelasting geen fiscale partners zijn, maar alleen als ook nog iemands eigenaar is van de woning en geen kinderen in het spel zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing