Wat valt er allemaal onder privéonttrekkingen voor de inkomstenbelasting?
Tijdens het doen van de aangifte inkomstenbelasting ben ik recentelijk een onderdeel vergeten: Privéonttrekkingen.
Echter kom ik er niet helemaal uit, wat er ingevuld dient te worden onder de koppen: 'Privéonttrekkingen in contanten' en 'Privéonttrekkingen in natura en goederen'. Het internet biedt te veel verschillende soorten antwoorden op specifieke vragen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
= Privéonttrekkingen in contanten =
Ik ben starter en heb het eerste jaar bewust een redelijk laag inkomen gehanteerd. Omdat ik gebruik maakte van mijn privérekening, zijn alle uitgaven nogal door elkaar heen gelopen. Naar wat ik van een boekhouder begreep, mocht ik daarom op 31 december 2013 een privéboeking doen om het geheel recht te strijken.
Gaat het bij Privéonttrekkingen in contanten dus om die ene bedrag? Hetgeen ik in het afgelopen jaar als een soort 'salaris' heb verbruikt?
= Privéonttrekkingen in natura en goederen' =
Wat ik begrijp, komt dit neer op zaken die voor privé heb aangeschaft of waarbij ik gedeelde kosten heb toegepast. Bijvoorbeeld mijn telefoonrekeningen. Daar trek ik standaard 25% vanaf voor privégebruik. Dien ik dan al deze privégedeeltes bij elkaar op te tellen (25% x 12 bijvoorbeeld), en dat in te vullen onder dit kopje? Nog andere kosten?
Dank!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.