Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg ik geld terug van de belasting voor mijn studieschuld?

Tien jaar geleden ben ik begonnen met een studie, maar heb deze na 3 jaar niet afgemaakt. De studieschuld heb ik jaren geleden al afbetaald. Nu is de termijn verstreken waarna de lening dus definitief geen gift is geworden en krijg ik flink wat geld terug, maar waarom? Is dit de rente die ik heb betaald over de studieschuld? Of is dit het deel van mijn studieschuld wat in mijn propedeuse viel wat blijkbaar wel een gift is geworden? Of is het iets anders? Het is mij niet helemaal duidelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

U hebt in de jaren dat u studeerde collegegeld en andere kosten moeten maken. U viel toen onder de wet studiefinanciering. Voor de studiekostenaftrek konden normbedragen opgevoerd worden, in het algemeen niet de werkelijke kosten van de studie. De verkregen studiefinanciering moest op het totaal aan normbedragen in mindering worden gebracht. Daarnaast (tot en met 2012) ook nog eens de drempel van € 500.

Behoudens enkele uitzonderingen zoals de nog thuiswonende student met uitsluitend een basisbeurs of de student met een nullening was het vrijwel nooit mogelijk in de periode van studiefinanciering studiekosten als aftrekpost in de aangifte op te nemen. Omdat de studiefinanciering terugbetaald moet worden wordt u alsnog in de gelegenheid gesteld studiekostenaftrek toe te passen in uw aangifte.
fisbel
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing