Waarom krijg ik geld terug van de belasting voor mijn studieschuld?
Tien jaar geleden ben ik begonnen met een studie, maar heb deze na 3 jaar niet afgemaakt. De studieschuld heb ik jaren geleden al afbetaald. Nu is de termijn verstreken waarna de lening dus definitief geen gift is geworden en krijg ik flink wat geld terug, maar waarom? Is dit de rente die ik heb betaald over de studieschuld? Of is dit het deel van mijn studieschuld wat in mijn propedeuse viel wat blijkbaar wel een gift is geworden? Of is het iets anders? Het is mij niet helemaal duidelijk.
bij een gift betaal je elk jaar 1.2% over je vermogen (minus een kleine vrijstelling)
wellicht heb je al die jaren teveel vermogensheffing betaalt en krijg je dat terug, nu achteraf duidelijk is dat het een lening was en je dus feitelijk een schuld had opgebouwd
U beschrijft een totaal andere situatie:
Vermogen waarop schulden in mindering mogen worden gebracht.
Studieschuld mag in het algemeen wel op vermogen (boven de vrijstelling) als schuld in de aangifte worden opgenomen. Komt dan in mindering op het vermogen Box 3. Wat bedoelt u met: bij een gift betaal je elk jaar 1,2% over je vermogen.
Haalt u nu niet allerlei zaken door elkaar.
Bedoeld moet zijn: bij een gift (ANBI) wordt de drempel van 1% van het drempelinkomen toegepast met een minimum van €60. Overigens een nog afwijkender situatie als de vraag van bdl. Dat er mogelijk minder vermogensrendementsheffing is verschuldigd is een slag in de lucht. Hier absoluut niet aan de orde.
de onvergoede kosten waren dus hoger en daarmee ook de aftrek waarop vraagsteller recht had
met de teruggave wordt dit verrekend
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.