geen loon, toch belasting terug, hoe zit deze situatie in elkaar?
Mijn fiscale partner heeft in 2013 niets verdiend. Ik heb wel inkomsten uit loondienst. Omdat ik een opleiding heb gevolgd kan ik deze als aftrekpost opgeven.
Wanneer ik mijn aangifte invul (aangifte voor twee personen tegelijk) worden deze aftrekposten gedeeltelijk bij mijn fiscale partner ingedeeld waardoor deze een aanzienlijk deel daarvan 'terugkrijgt', terwijl er door deze persoon dus geen belasting is afgedragen in 2013. Ik vraag me af hoe dat kan.
De kosten voor mijn opleiding worden hierdoor niet volledig afgetrokken omdat het totaal aan betaalde inkomstenbelasting dan wordt overschreden. Toevallig is deze aanrechtsubsidie even hoog als het bedrag dat ik uiteindelijk terug krijg voor mijn school, waardoor ik het idee kreeg dat er iets fifty-fifty werd gedaan. Het is mij zo duidelijk.
dank u.
Uw inkomen is € 12000. Er is over dit inkomen voldoende belasting verschuldigd voor de uitbetaling van de heffingskorting aan partner. Maar als de studiekostenaftrek bijvoorbeeld € 4000 is het belastbaar inkomen van € 8000 onvoldoende voor volledige verzilvering van de studiekostenaftrek.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.