Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een privé factuur betaald met een zakelijke rekening, hoe breng ik dit in de boekhouding in?

hoe breng ik dit boekhoudkundig in, en onder welke grootboekrekeningen ?
ik heb een factuur van een leverancier betaald die privé bedoeld was maar met een zakelijke zichtrekening betaald via overschrijving op basis van zijn factuur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je hebt hem betaald per bank, de boeking wordt dan bij een BV:
Bank $$$ (credit)
Rekening-courant eigenaar $$$ (debet)
Je zult dit bedrag op een gegeven moment terug moeten betalen aan de BV. Wanneer je dit doet ontstaat er dezelfde boeking, maar dan met debet en credit omgekeerd.

Bij een eenmanszaak, vof ed:
Bank $$$ (credit)
Prive-opnames $$$ (debet)
Prive-opnames zijn een onderdeel van het eigen vermogen. Je moet hier rekening houden bij het maken van je aangifte inkomstenbelasting. Je hoeft dit niet terug te betalen omdat dit verrekend wordt met de winst die aan het einde van het jaar wordt toegevoegd aan je eigen vermogen. Mag natuurlijk wel (houdt het makkelijk). Na betaling, dezelfde boeking, met debet en credit omgekeerd.

Toegevoegd na 16 uur:
Deze boeking maak je pas als je je bankafschrift gaat inboeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een eenmanszaak boek je van de afschrijving:
1 Prive ..
1 Aan bank
Saldo prive gaat aan het eind van het jaar naar het eigen vermogen, het is een feite een hulprekening van het eigen vermogen, en wordt daarmee gesaldeerd.
Bij een bv boek je van de afschrijving:
1 Rekening courant ...
1 Aan bank...
De bv heeft nu een vordering op jou. Nu maak je van je privebankrekening een overboeking naar je zakelijke bankrekening. Van de bijschrijving boekt de bv:
1 Bank...
1 Aan rekening-courant

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ben er bij de beschrijving vanuitgegaan dat de factuur niet ten onrechte ook nog in de administratie is opgenomen, anders moet et meer gebeuren.
Computoon
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing