Is het mogelijk om legaal off-grid te wonen in Nederland, in een klein huisje wat niet is aangesloten en zonder woonbelasting te betalen?
Ik vraag me af of het mogelijk is om een stukje land te kopen en een "hutje op de hei" te bouwen om alleen in te wonen zonder verstrikt te raken in Nederlandse bureaucratie. (dus voor de wet dakloos)
+1
Voor zover ik weet zijn in Nederland aansluitingen op water en riolering wettelijk verplicht, van elektriciteit ben ik iets minder zeker en gas is geen verplichting. Maar wat die verplichting betreft betekent dit dat de nutsvoorzieningen tot voorbij de voordeur moeten zijn aangelegd. Wat je er dan binnenshuis mee doet is jouw eigen zaak, zolang een ander er geen last van heeft Het is wel begrijpelijk dat nutsvoorzieningen verplicht zijn. Als dat niet het geval was, zouden er altijd huisjesmelkers zijn die woningen zonder voorzieningen (maar ook zonder de duurzame alternatieven) zouden verhuren aan mensen die aan de grond zitten en nergens anders terecht kunnen. Dan zou dat weer een onderkaste in de maatschappij vormen, met mensen die ziek zijn door gebrek aan hygiëne en/of schoon water. De wetgever werkt nog duidelijk vanuit oude ideeën. Met steeds meer mensen die nieuwe, duurzame, groene alternatieven zoeken, moet de wet eigenlijk aangepast worden. Verder zijn er altijd mensen die illegaal ergens wonen en als zwerver te boek staan, óf die zich op een ander adres in hebben geschreven maar daar niet verblijven. Zonder vaste woon- of verblijfplaats heb je in Nederland ook weer allerlei problemen, dus het blijft moeilijk om uit het systeem te stappen. Er zijn in Nederland mensen die off grid (dat is de Engelse term hiervoor, het betekent "los van het net") wonen, of die met meerdere mensen bezig zijn aan het realiseren van zulke projecten. Dat is te googlen. Neem eens contact op met hen, misschien hebben zij tips of ideeën.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.